3 tips till dig som vill starta företag

I år firar jag 30 år som egen företagare! Whoops vad tiden går fort när man har roligt. Och igår så arrangerade Företagarna en soloföretagardag och jag blev ombedd att dela med mig av mina 3 bästa tips för att överleva som soloföretagare.

De tre tipsen vill jag också dela med mig av här till dig som läser min blogg. Och även om du inte är företagare eller går i företagartankar så kanske dessa tre ord även kan vara till din hjälp? Kommentera gärna hur du tänker.

3 tips för att överleva som företagare (från en överlevare)

1. Envishet

Det mesta tar mycket längre tid, än vad du i första läget tror. Så var envis och framförallt uthållig. Stå på dig, om det är detta du vill göra. Det kommer att finnas många ”nejsägare” runt dig. Men istället för att följa de råden direkt så fundera på varför de säger som de gör. Se till att omge dig med positiva krafter som kan stötta dig. Var heller inte rädd för att upprepa och ”stöta på” flera gånger, ibland tar det tid för poletten att trilla ner. Tror du på det du gör så var envis och ge inte upp. Men, ha också modet att stoppa om du märker att det ändå fungerar.

2. Nyfikenhet

Att vara nyfiken som företagare är en riktigt bra tillgång. Var nyfiken på det som händer i runt dig. Vad händer i din branch, bland dina sk konkurrenter och i utvecklingen över huvud taget? Våga prova och våga göra fel. En bra fråga att ställa sig om man känner sig tveksam är: ”vad är det värsta som kan hända?” kan du leva med svaret så kör på. Under mina 30 år som företagare har det hänt massor. Sättet att marknadsföra sig inte minst. Om jag skulle hålla fast vid sättet då jag började så hade jag säkerligen inte överlevt. Men historia ger erfarenhet och en hel del är kunskap som är värd att bevaras, men kanske på ett annat sätt än från början.

3. Passion

Troligen var det något som triggade i gång dig då du bestämde dig att bli företagare? Eller så är du passionerad för ett vilja lösa ett specifikt problem. Ta vara på den passionen! Den behöver både du själv och dina kunder. Du själv för att orka även om du får motgångar. Ja, det kan jag säga dig att det är inte många företagare som det går käpprakt fram för. De flesta av oss får vara med om både bra och svårare tider. Din passion är också viktig för dina kunder. Passion är ofta det som skiljer den lille företagaren från de stora jättarna.

 

 

 

Varför blev jag då företagare?

Visserligen är det 30 år sedan nu. Men det var absolut ingen självklarhet att jag skulle starta företag. Näe, jag var ju kulturarbetare. Och på den tiden var det nästan fult, det där med företag. Att sälja sig själv, näe fy!

Men så hände det där mötet som blev så avgörande. Jag mötte Ann-Kristin på en teaterkurs jag höll i Kävlinge. Ann-Kristin berättade för mig vilken nytta hon hade haft av teaterkursen hon gick. Nu ville hon tacka mig, hon sa: ”Tack Cecilia, du har hjälpt mig att få ett jobb.” Alla dessa övningar vi gjorde på teaterkursen hade stärkt henne och hjälpt henne när hon var på den där viktiga anställningsintervjun om jobbet hon så gärna ville ha. Hennes berättelse gav mig insikten och drivkraften att vilja sprida min kunskap vidare utanför teatervärldens gränser. Så idag är det jag som vill tacka Ann-Kristin för insikten hon gav mig. För min passion är kommunikation.

Envishet, Nyfikenhet och Passion något för oss alla

Vad du än håller på med så tror jag att dessa tre ledord: Envishet, Nyfikenhet och Passion kan vara till hjälp. Vill du något riktigt mycket, tillåt dig att vara envis och tro på dig själv. Att vara nyfiken på allt vad livet ger, ja det är ju livsglädje. Eller hur? Och passion, ja det är ju den stora kryddan i tillvaron. Passion ger livsglädje och som min katt brukar förmedla till mig när han ligger där helt avslappnad och bara njuter: ”Cecilia, du är inte här på jorden för att lida. passa på och NJUT.

 

 

 

 

 

 

Härlig helg!