Att säga: ”Jag är bra!” tycker säkert många är svårt. Men att berätta om något som visar att du är bra, brukar vara lättare. Finessen med en berättelse är också att den får större verkan än ett påstående.
I går höll jag en av mina kurser i storytelling, en härlig blandning med många olika verksamheter. En i gänget var Anette som driver mäklarbyrån Mäklarcompagniet . Anette ville både träna sig i att berätta om de fina husen och platserna hon förmedlar men också varför man skall välja just hennes mäklarbyrå. Det svåra tyckte Anette var att säga att hon är bra.
Jag frågade om varför hon ville bli mäklare, om hennes intressen och om vad som kanske skiljer henne från de flesta andra mäklare. Det visade sig att Annette brinner för hus, hon har själv renoverat ett antal hus genom årens lopp och gillar verkligen det här med byggnadsvård. Har dina kunder haft nytta av din kunskap? Frågar jag vidare. Jovisst har de det, t ex den där gången när besiktningsmannen påstod att hela taket skulle behöva bytas. Köparen blev naturligtvis rädd och ville dra sig ur affären och säljaren blev förtvivlad. – Men, jag misstänkte att det inte borde vara så omfattande, berättar Anette. Hon ringde till en plåtslagare som inspekterade och kunde komma med ett besked på en betydligt enklare och billigare lösning. Det hela slutade med att både säljare och köpare blev vinnare i den affären, tack vare Annettes kunskap och engagemang.
Det här är en sann berättelse som verkligen har hänt, som visar på anledningar till att välja Anette som mäklare. Vad har du för berättelser som visar på att du är bra på det du gör?
Det handlar om att ”krafsa” lite bland händelser och minnen. Berättelserna finns där. Men du måste skörda och servera dem för din omgivning.
Och visst är det både stärkande för dig själv och trevligt för omgivningen att få höra berättelser om att du är bra?
Härlig helg!