Berätta ditt varumärke

Att bygga ett varumärke tar tid. Det kan handla om år av nötande där du väver in värden och bilder som får folk att tänka på just dig och dina produkter/tjänster så snart de hör eller tänker på det du tillhandahåller. Men i gengäld så brukar också varumärket bli stabilt och kunna tåla både blåst och tilltuffsning om det bara är väl inarbetat. Tänk t ex på IKEA som för något år sedan var ute i riktigt blåsväder men ändå står stabilt kvar på sin topp.

Därför skulle jag vilja påstå att det är väl värt all möda att grundligt arbeta med sitt varumärke och kommunicera ut det på ett tydligt sätt.

Berätta ditt varumärke

När det gäller varumärkesbyggande så är just berättelser outstanding. Matts Heijbel, som skrivit boken Storytelning befolkar varumärket, pläderar verkligen för detta och jag kan bara hålla med. Det är de små vardagsberättelserna som sprids och fastnar. Samla, eller skörda som Matts uttrycker det, berättelser som stärker ditt varumärke.

Du är själv ett levande varumärke

Kom också ihåg att du hela tiden själv är ett levande varumärke. Ja, vare sig du är anställd eller egen företagare så bär du omkring och sprider varumärket. Du skriver och kommenterar på Facebook, du klär dig på ett visst sätt, umgås med en viss typ av människor etc, etc. allt detta signalerar om vem du är och vad du står för. Kanske kan kännas läskigt men är ju samtidigt en tillgång, eller hur?

Ingalill visar och är sitt glada varumärke

Ingalill visar och är sitt glada varumärke

Makten ligger i dina händer. Vad vill du fylla ditt varumärke med?

Så var inte rädd utan se till att fylla ditt varumärke. Våga berätta om vem du är och vad du står för. Tycker du om naturupplevelser så berätta om det, det blir en del av ditt varumärke. Om du delar med dig tillräckligt så känner folk det som om de känner dig och folk vill göra affärer med dem de tycker sig känna. På detta sätt skapar du relationer med dina kunder och de börjar gilla dig och vad de står för.

Använd berättelsens dramaturgi

När du berättar så använd gärna berättelsens dramaturgi med tre P, dvs Plats, Person, Problem. Kan du få med detta så blir det betydligt mer spännande att lyssna till eller läsa om. Plats och person hjälper mej som åhörare att definiera och göra mig en egen bild av händelsen och problem som löses gör berättelsen spännande.

Lycka till och härlig helg!

Ceciliasignatur