0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se
En berättelse som pitch, går det?

en berättelse som pitch

En pitch betyder att det är något du vill lyfta fram eller sälja in (en idé eller projekt) något. En pitch brukar ofta vara mycket kort. På bara några sekunder skall du få mottagaren att bli intresserad av att vilja veta mer.

Men en berättelse brukar ju vara betydligt längre än några sekunder. Kan man verkligen använda en berättelse som pitch? Javisst!

Ordet pitch betyder att lyfta fram, förhöja något så att det uppmärksammas. Det innebär också att du kan använda pitch i många olika sammanhang där också tiden för pitchen kan variera.  Kortast brukar vara det som kallas elevatorpitch. En elevatorpitch används ofta på möten där du kort skall presentera dig på kanske en halv minut. Är du på en anställningsintervju och uppgiften är att berätta lite om dig själv så har du säkerligen åtminstone några minuter på dig.

Nedan har jag skissat på ett par exempel som kanske kan ge dig inspiration

Berättelse som hisspitch

Detta är den pitch som brukar vara kortast. Namnet har den fått från tanken att du skall hinna pitcha dig själv på väg upp i en hiss. Oftast används den på mingel eller kanske på ett nätverksmöte där alla skall presentera sig kort.

Den kortaste och kanske mest effektiva pitch jag själv använt var då jag sa: ”Jag älskar att hjälpa andra att älska att stå på scen”.

Men låt oss säga att du skall presentera dig för ditt nya team där du blivit utsedd till projektledare. Kanske det skulle kunna låta så här:

”Påväg till jobbet i morse så körde jag förbi ett alldeles knallgult rapsfält. Det fick mig att tänka på den otroliga växtkraft som finns. Jorden och solen solen som samverkar med näring och ljus. Just den kraften och samverkan hoppas jag vi alla skall känna i vårt nya projekt. Jag heter….. och är er nya projektledare för…….” (tidsåtgång knappt 30 sek)

Berättelse som pitch i en anställningsintervju

Frågan; berätta om dig själv kan kännas svår. Det blir så lätt ”ett rabblande” som inte säger så mycket. Klyschor som ”jag gillar utmaningar” eller jag är flexibel etc är lätt att fastna för. Men de berättar ju egentligen ingenting. En kort berättelsen kan däremot innehålla massor. Där kan du förmedla dina värdegrunder, dina intressen och dina kvalifikationer. En berättelse skapar också en slags värme, du stärker ditt ethos.

Fråga: ”Berätta om dig själv”

”Önskan av att kunna hjälpa andra att våga vara den som den verkligen är och kunna göra det den verkligen vill är något som jag har med mig ända sedan barnsben. Jag växte upp i ett litet samhälle i Småland där jantelagen både satte stopp och skapade mycket rädsla av att vara annorlunda. Det var viktigt att inte sticka ut och att följa samhällets normer. För mig skapade det både frustration och ångest. När jag sedan med teaterns hjälp själv kunde komma över min ångest och rädsla så förstod jag att det är just detta jag vill förmedla till andra. ”(tidsåtgång under 60 sek)

Efter berättelsen kan det sedan gärna få komma en del fakta som olika meriter etc. Men inbakat i berättelsen finns redan en hel del, eller hur?

Tips: handlar det om en anställningsintervju så läs först på om företaget och vad som kommer att förväntas av dig. Leta sedan i ditt ”berättarkartotek”, dvs dina minnen, och plocka fram en berättelse där dina kvalifikationer för jobbet kommer fram. En berättelse som arbetar för dig skall alltid ha ett syfte.

Lycka till!

Vill du lära mer om berättelse som pitch?

Eller träna hur du kan få fram ditt budskap på bästa sätt. Anmäl dig då till min kurs den 20-21 augusti. Eller kontakta mig för en personlig handledning.