Denna vecka har jag verkligen haft en blandad kompott av uppdrag, allt från berättarprogram om gåsfirande till personlig försäljning för småföretagare och storytelling på film. Jag kan ju inte klaga på att jag har ett ensidigt arbete precis. När det nu är dags för fredagsblogg och en form av summering av veckan så ser jag ändå den röda tråden, det handlar om möten – relationer – kontaktskapande och inte minst berättelser.
Jag slutar nog aldrig att fascineras av berättelsens kraft hur den bygger broar mellan människor, skapar förståelse och inte minst förklarar det som annars kan verka krångligt och invecklat.
Om jag börjar med mitt uppdrag som ”gåsaberättare” så var syftet att roa och samtidigt berätta om gamla traditioner. Ett kärt samarbete jag har tillsammans med Lena Alebo som basar för Österlens museum. I detta fall var publiken ett mindre sällskap som höll sin traditionella ”gåssammankomst” och som i år firade 15 års jubileum. Nu ville man göra något extra och inte bara äta en god gåsamiddag, man ville även få sig lite ”andlig spis”. Jag tror vi lyckades för publiken fick både härliga skratt och samtidigt en hel del spännande historiekunskap inte mins från Lena som ledde det hela med sin underbara berättelser om livet från förr.
Efteråt funderar jag på vilket fint program detta skulle kunna vara under en historielektion.
Tyvärr, får man kanske säga så hade vi så roligt och tiden flög i väg så vi glömde fotografera.
Nästa uppdrag var kurs i storytelling med film tillsammans med Anna Wagner från Logastellus filmproduktion. Att storytelling och film är en oslagbar kombo börjar allt fler inse och vi ser det mer och mer.
Vad jag kanske mest slogs av var när en av deltagarna försökte med ord förklara sin verksamhet och vi andra satt som stora frågetecken och hakade upp oss på det krångliga namnet kraniosakral behandling. Skulle varit kul att titta in i deltagarnas hjärnor o se alla bilder som dök upp i deras hjärnor när de hörde ordet, allt från kyrkor (sakral) till gamla skelettdelar och döskallar. Nog det mesta utom det som det verkligen handlar om. Men när Åsa sedan började plocka fram sina berättelser så klarnade det hela betydligt, nästa vecka skall Åsa få sätta sin berättelse på film då tror jag att vi alla kommer att förstå vilken fantastisk behandling hon kan ge.
Och så igår höll jag tillsammans med kollegan Gaby Gummesson kursen personlig försäljning. Under denna kursdag fick deltagarna träna säljsamtal och även här märker jag berättelsens kraft. I själva säljsamtalet brukar vi trycka på vikten av lyssnandet framför att tala och om du lyssnar ordentligt får du hjälp att hitta de rätta argumenten varför din kund skall välja just dig och din produkt. Det väl valda argumentet kan du sedan sätta in i en kort berättelse som gör det tydligt och förståligt för kunden.
Nu kanske du undrar hur du skall kunna ”komma på dina berättelser” därför vill jag ge dig 5 enkla tips:
1. Ta för vana att ”skörda” berättelser. Berätta i fikarummet och dela dina berättelser med dina medarbetare. Då får du ett ”berättarkapital” som du kan använda då du behöver. Du tränar också upp ”tänket” och förmågan att använda berättelser.
2. Använd berättelsens dramaturgiska P för att få din berättelse spännande att lyssna på. Dessa är: Person (vem handlar det om) Plats (var utspelar sig berättelsen) Problem(vad stöter Personen på för problem? (som ditt företag löser)).
3. Använd målande beskrivningar och känslouttryck. T.ex. Kalle kände sig ängslig då han klev in genom den tunga stora porten. Då skapar du bilder och lyssnaren blir berörd.
4. Vad vill du förmedla med din berättelse? Använd berättelsens tre V. Till Vem riktar sig berättelsen. Vad är målet med din berättelse? Varför berättar du den, vad är syftet?
5. Träna din berättelse genom att berätta både högt för dig själv och till andra. Gör berättelsen till din, dvs berättelsen skall inte vara någon utantilläxa. Den skall ligga bra i munnen och komma från hjärtat. Det gör inget om du glömmer något ord (det vet ju ändå inte lyssnaren)
Lycka till och härlig helg!