Karma – Karisma

Jag har valt att skriva blogg en gång i veckan och då oftast som idag, på fredag morgon. Vissa veckor blir ämnet självklart och då bygger det ofta på en fråga eller en händelse som jag stött på under veckan. Andra veckor är det knepigare, då brukar jag ligga och fundera kvällen (läs natten) innan på vad jag vill skriva om. I natt var en sådan natt. Tankarna om vad jag ville skriva om fladdrade runt i skallen. Men så dök dessa två ord upp: karma och karisma. Antagligen därför att jag stött på dem ett antal gånger den senaste tiden och antagligen därför att jag funderade över vad jag själv tycker är viktigast när det handlar om oss människor och hur vi kommunicerar.

Två ord som i sin form liknar varandra. Karma från den Österlänska religionen och som i korthet betyder handling. Karisma från grekiskan och som i svenskan har fått betydelsen charm eller utstrålning. Mina nattliga funderingar fladdrade vidare och för min inre syn såg jag ett för mig viktigt samband.

Om vi börjar med ordet karma – handling och verkligen ser och blir medvetna om hur vi handlar både mot andra och mot oss själva ja då är vi på god väg mot det som så många av oss eftersträvar, karisma – utstrålning och charm.

Inom presentationsteknik och mänsklig kommunikation är just ordet karisma eftersträvansvärt. En person med karisma lyssnar vi till och blir berörda av. Men vad är det som skapar karisma? Vad är det som gör någon karismatisk?

Det är här jag tänker att karma kommer in, god karma. Om du som person kan skapa en god stämning i rummet då blir också dina åhörare mer villiga att lyssna till dig och ditt budskap. Men hur skapar man en god stämning då? För mig handlar det om attityd. Att möta både sig själv och andra med en positiv attityd. Även hos den personen som du upplever negativ eller kanske t o m elak har en positiv intention bakom sitt handlande. Den positiva intentionen kan jag hålla med om kan vara mycket svår att se och förstå ibland, men om du möter med den positiva attityden så blir det lättare.

Inom NLP (neuro lingvistisk programmering) som jag studerat och är mycket förtjust i talar man om att varje handling har en bakomliggande positiv intention (Vilket inte betyder etiskt rätt utan att handlingen har en positiv intention för den som utför handlingen

I veckan när jag hade avslutning på min Föreläsarutbildning så diskuterade vi de där ”jobbiga” åhörarna. De där som kan upplevas både störande och elaka, de där som kommer för att ”sätta dit dig”. Det är så lätt då att falla för frestelsen att göra det hela till en kamp, en strid, som i de flesta fall sprider dålig stämning även till övriga åhörare.

Men om du då bemöter med nyfikenhet och en positiv attityd så blir det garanterat en bättre stämning och du framstår som både stark och karismatisk. Detta innebär INTE att du skall låta personen ”ta över” snarare tvärtom. Besvara vänligt och kort och be att återkomma efteråt om det visar sig att personen och frågorna tar upp för mycket plats eller att frågorna är irrelevanta mot det du har att framföra.

Härlig helg!