0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Har du också varit med om de där besvärliga kommunikationskrockarna? Det som du egentligen menat så väl med, blir helt fel. Eller så beter sig någon mot dig på ett, i ditt tycke, alldeles fel sätt, säger konstiga saker och du förstår bara ingenting. Missförstånd och onödiga gräl uppstår. Hur skall man kunna hantera dessa besvärliga kommunikationskrockar?

5 tankar och tips på hur du kan hantera kommunikationskrockar

I veckans blogg skall jag ge dig 5 av mina bästa tips och tankar som jag tycker fungerar när jag själv hamnar i dessa besvärliga situationer.

1. Nyckeln till kommunikation är att andra inte förstår detsamma som du förstår. hantera kommunikationskrockar

Detta har jag nämnt flera gånger tidigare och tål att upprepas. Att hela tiden påminna sig själv om att vi alla ser och upplever från olika perspektiv. Vi har olika upplevelser. Vi befinner oss i olika tillstånd, har olika erfarenheter osv. Allt detta påverkar oss när vi kommunicerar.
Låt oss säga att den du möter har varit med om något stressande, kanske känner sig rädd och osäker. Du har som uppgift att be hen att utföra en tjänst. Den du talar till blir irriterad och uttrycker sig oförskämt mot dig. Inte konstigt om du blir irriterad och undrar varför den där personen svarar dig så oförskämt. Du frågade ju bara. I sådana sammanhang blir det lätt att ta mothugget personligt som om det är fel på dig. Eller att du blir arg tillbaka.

2. Du kan inte uppleva en annans upplevelse. Du upplever en annans beteende

Om vi fortsätter med exemplet i punkten ovan så kan du ju inte veta vad den andre varit med om. Kanske något som förklarar hens beteende. Du ser och upplever den andres beteende och reagerar på det.
Om du tränar dig i att påminna dig om detta när du möter en annan människa så brukar det gå lättare. Själv brukar jag starta med att kommunicera med mig själv. Jag förklarar helt enkelt för mig själv att min mottagare inte kan veta vad jag varit med om. Likaså säger jag till mig själv att jag kan ju inte veta vad som ligger bakom den andres beteende. Är det möjligt och läge för det så berättar jag om min upplevelse för den andre för att underlätta förståelsen.

3. Använd ”gåstricket”

Det finns ett talesätt där man säger: ”rinna av som vatten på en gås”. Ett tankesätt som jag ofta brukar använda mig av för att inte ta åt mig när någon säger något ”dumt” eller t o m elakt. Speciellt bra i servicesammanhang där du behöver vara trevlig och ge god service även till den där personen som helt enkelt beter sig oförskämt mot dig. Det är så viktigt att i sådana sammanhang inte ta åt sig personligt, det är ju inte ditt fel att den andre mår dåligt. Och den andre mår ju inte bättre av att du beter dig lika illa tillbaka, eller hur? I sådana sammanhang brukar jag istället ta tillvara och suga åt mig alla ”guldkorn” som också finns. Kanske någon annan du mött sagt eller gjort något som du verkligen uppskattar. Njut av det! Det stärker.

4. Kommunicera med kreativitet

Det är så lätt att få tunnelseende när vi utsetts för en kommunikationskrock. Vi blir liksom blinda och upprepar samma sak om och om igen. Ibland höjer vi dessutom rösten i tron att mottagaren skall förstå oss bättre. Resultatet blir då för det mesta än sämre. Ändra istället på ditt sätt att kommunicera. Kanske kan du använda andra ord, en annan ton, ett annat kroppsspråk. Eller så gör något annorlunda. Får du inte den respons du vill så ändra ditt sätt att kommunicera.

 

5.Kulturella kommunikationskrockar

Det är ju inte bara gräl som kan uppstå i en kommunikationskrock. Missförstånd av alla möjliga slag kan ju uppstå. Du uppfattar fel och handlar därefter. Sådana missförstånd är ju speciellt vanliga i kulturella kommunikationskrockar. Här tror jag att det är superviktigt att våga fråga. – Vad menar du med det? Det är också viktigt att försäkra sig om att den andre uppfattat dig rätt. Gör gärna en kontrollfråga eller upprepa vad ni kommit överens om. Förklara varför du tycker på ditt vis eller reagerar som du gör. Den andre behöver ju inte vara dum för att den inte delar dina värderingar eller synsätt. Ni har bara olika perspektiv på samma sak. Kom ihåg att det inte handlar om att du behöver ge efter för den andre. Men om du förstår den andres perspektiv så är det betydligt lättare att bemöta med rätt argument.

Lyckat till!