Olika former av storytelling
Förra veckan berättade jag om Kjell Hägglunds trendspaning att storytelling börjar allt mer gå från att vara helt sanningsbaserade till mer skarvade anekdoter. Men vad är då skillnaden mellan dessa sanningsbaserade berättelser och t ex anekdoter. Ja, för det första bör vi konstatera att det finns många olika former av storytelling. Och alla dessa former har sina olika syften. I veckans blogg beskriver jag några av alla dessa olika former av storytelling.
Den sanningsbaserade storyn
Denna story är den som vi är vana vid att beteckna som corporate storytelling. Ofta värdegrundsberättelser som med berättelsen har till syfte att berätta om vad företaget står för, dvs företagets värdegrunder. Det kan exempelvis vara en berättelse som visar hur företaget månar om sina kunder. En sådan berättelse tas från en verklig händelse. En händelse som kan visa just på denna värdegrund. I denna typ av berättelser är det bra och effektivt att lyssna på kundernas egna berättelser om företaget eller om hur någon anställd exempelvis löser ett problem för kunden.
Anekdoter
Är en kortare berättelse, ofta med en spetsfundig eller humoristisk slutpoäng. Enligt Kjell Hägglunds trendspaning så är detta något som börjar användas alltmer i storytellingsammanhang och då också gärna skarvade. En anekdot på detta sätt skulle exempelvis kunna låta så här: ”det finns en anekdot om vår grundare på företaget. Det sägs att han alltid bar omkring på…..Så en dag ……. Det var just den händelsen som gjorde att företaget grundades.” Om du berättar på det sättet så förstår din mottagare att det är just en anekdot och att den säkerligen inte helt är sanningsenlig. Men berättelsen kan ändå stärka ert varumärke genom att anekdoten visar på en form av inställning eller attityd inom företaget.
Fler former av storytelling:
Springboard stories
Springboard stories myntades av Steve Dennings. Ett jättespännande sätt att använda berättelser i argumenterande syfte. Dessa berättelser hjälper lyssnaren ”in i framtiden” för att öka förståelsen för det berättaren vill argumentera för.
Underhållande berättelser, skrönor och kulturberättelser
Även underhållande berättelser, gamla skrönor och kulturberättelser kan stärka ett varumärke. Namnet skröna säger ju direkt att den här berättelsen inte är sanningsbaserad.
Men även den typen av berättelser kan vara alldeles utmärkta att använda sig av. Självfallet bör det framgå att det är en skröna. Dessa berättelser är framförallt utmärkta att använda för att lyfta fram platsen där du är verksam. Det kanske har bott en person eller det har hänt saker i huset, på platsen där du har din verksamhet. Intressant för lyssnaren att höra som kan ge ett större värde.
Berätta för att skapa relationer
Ett annat sätt både för att stärka sitt varumärke och för att visa vem man är, är att berätta om sina upplevelser. Det kan t ex vara om något du varit med om och som påverkat dig på något sätt. Det här är framförallt effektivt för att skapa relationer. En berättelse öppnar upp och kan bli en mycket bra kontaktskapare.
Viktigt i alla former av berättande
Jag nämnde det redan i förra veckans blogginlägg och jag nämner det igen. Berättarlusten! Se till att plocka fram din berättarlus. Hitta den form av berättande som passar dig.
När jag håller utbildning i storytelling så har jag tyvärr stött på en rädsla av att inte vara tillräckligt sann. Man har hört att en berättelse måste vara sann och blir då låst i sanningsfällan. Allt måste i detalj vara sant. Den inställningen kan lätt hindra framplockandet av berättelsen. Frågor som: ”gick det verkligen exakt till så?” eller ”hände det verkligen exakt på det sättet?”, dyker upp. Fastnar du i den typen av frågor kan det både hindra dig att hitta din berättelse och eller att den blir väldigt tråkig.
Men som du ser så finns det många former av berättelser. Plocka fram din berättarlust och gör klart för din lyssnare vad det är för form av berättelse som du berättar.
Vill du lära mer om detta så testa gärna min webbkurs, Nå ut med storytelling.
Du kan också boka mig för en föreläsning eller kurs för just din grupp
Men hur som helst. Sätt igång att berätta. Plocka fram din berättarlust!
Härlig helg!