Om service och kommunikation

Service handlar om kommunikation

Vad god service är kan vi diskutera men att det i mångt och mycket handlar om kommunikation det tror jag vi kan vara överens om.

Service upplevs

Det svåra med att ge god service är att den upplevs och upplevelser är alltid individuella. Kommunikation handlar också om upplevelser. Vi brukar säga att kommunikation är beteende som upplevs men jag kan aldrig uppleva din upplevelse, jag upplever ditt beteende. Därför är det så viktigt med kommunikation.

Vad är då kommunikation som ger god service?
– 3 stegsmetoden

1. Nyckeln till kommunikation är att förstå att andra inte förstår detsamma som jag förstår.

Att se och lyssna från den andres perspektiv. Vi har alla olika referensramar, erfarenheter och kunskaper. Även vårt specifika tillstånd just nu påverkar hur vi tar till oss kommunikation. Är vi medvetna om detta så blir det betydligt lättare att kommunicera så att det du säger upplevs som service. Ja, det är ju t o m de som påstår att det går att skälla ut någon och få ett tack tillbaka.

Den här punkten handlar också om attityd, en vilja att lyssna och ge bra service. Också att våga ge ett nej är bra service. I tystnaden skapas bara frågetecken och risken till egna negativa tolkningar. Att våga ge obehagliga besked med attityden service och empati.

Service och kommunikation

2. Påverka ditt eget tillstånd.

Vi är alla människor och påverkas av det som händer runt omkring oss. Självklart kan även du som skall leverera service känna stress, oro och ilska. Men det är inga effektiva tillstånd då vi skall leverera service.
Vårt tillstånd påverkas av 3 delar: Tanke, känsla och fysiskt beteende.service och kommunikation

Det räcker oftast att du tar fasta på en av dessa delar så förändras ditt tillstånd. Känner du dig sorgsen så kanske lite glad musik kan hjälpa (känsla) känner du dig tveksam så testa med att arbeta med dina mentala tankar eller varför inte kroppsspråket. Kroppsspråket är mitt favoritverktyg. Bara genom att sträcka på mig och le så brukar det mesta kännas bättre.

3. Ta hand om dig själv

All kommunikation börjar hos dig själv. Därför är det viktigt att du börjar med dig själv och ser till att du mår så bra som möjligt. Lika viktigt som det är att ta hand om sin kropp för att må bra är det att ta hand om sitt JAG, sin själ. Jag skulle önska att varje människa och varje arbetsplats insåg vilken potential detta har, både för den enskilda människan och företaget eller organisationen. Själv använder jag mig av mental träning och promenader i naturen för att varva ner och må bra till sinnes.

Om du tar fasta och tränar dig i dessa 3 steg så vill jag mena att du är på god väg att bli en riktig servicemästare.

Här är en film med mina tips. Fler tips om kommunikation hittar du på min TouTubekanal

Vill du veta mer, kanske träna tillsammans med ditt arbetslag? Kontakta mig så sätter jag ihop ett program som passar. Ett effektivt sätt att träna service är att använda rollspel där vi testar, utforskar och tränar service på olika sätt.

må så gott