I veckans blogg kommer jag därför att ge dig några av mina tips:
1. I vilket sammanhang skall du presentera dig?
Är det kanske på en anställningsintervju, inför ett föredrag eller kanske på ett mingel eller tillställning av något slag? Sammanhanget påverkar.
Låt oss säga att det är inför en anställningsintervju. Då kan det vara bra att ha läst på lite om företaget där du söker tjänsten. Lyft fram de delar som kan intressera din presumtiva arbetsgivare. Så istället för att rabbla namn och CV så kan du berätta om vad som engagerar dig (något som passar in i den profil man söker). T ex: ”Jag gillar att hjälpa människor och få dem att växa” eller ”jag brinner för kvalitet och utveckling”. Då blir din motpart troligen intresserad och vill veta mer. När det gäller CV, så har din arbetsgivare troligen redan läst den så passa hellre på att berätta om annat som kan intressera.
Skall du presentera dig själv som talare så kan du t ex berätta en anekdot om dig själv. Jag själv brukar berätta min berättelse om varför jag gör det jag gör kopplat till varför jag står här och skall tala.
Är det istället på ett mingel så börjar jag gärna med att visa intresse för den jag möter. Jag lyssna på dennes presentation och ställer frågor till den jag möter. Då får jag också information om vad som kan intressera hen att få veta om mig.
2. Akta dig för att bli ”långrandig”
Ett fel många gör är att hålla på och tala om sig själv alldeles för länge. Det är så lätt att du vill berätta allt. Du har ju så mycket som du vill berätta. Men kom ihåg varför din publik är där. Är det för att höra om din livshistoria så fine. Men är det för något annat som du skall tala om, så se till att komma till saken så snart som möjligt.
3. Koppla ihop din presentation
Koppla ihop din presentation med det du skall säga. Att knyta samman din presentation med det du skall säga gör att du får en bra övergång och inledning till ämnet. Det kan också hjälpa dig att höja ditt ”ethos”, din trovärdighet. Som jag skrev i punkt ett så brukar jag ofta presentera mig med min sk ”födelseberättelse” dvs vad som gjorde att jag startade mitt företag. I den berättelsen finns olika saker som jag kan lyfta fram. Skall jag exempelvis prata om presentationsteknik och kroppsspråk så lyfter jag fram de delarna i berättelsen. Skall jag istället tala om personlig försäljning, då blir det en annan del av samma berättelse. Alltså samma berättelse men med lite olika fokus i berättelsen.
Lycka till och
Vill du få hjälp?
Nu kan du testa en coachingtimme online för endast 650Kr
Kontakta mig så bokar vi en tid som passar