Känslan är en stark faktor när det gäller köpbeslut. Man brukar säga att vi köper med känslan och rättfärdigar köpet med logiska argument.
Sälj med storytelling
Det är här storytelling kommer in. En berättelse talar direkt till våra känslor. Berättelse hjälper lyssnaren med fantasin och föreställningen om att hen redan har gjort köpet. En berättelse kan också ge oss en igenkänningsfaktor.
Låt mig ta ett exempel hur du kan göra steg för steg. Vi tänker oss att du vill sälja en elcykel till mig.
1. Börja med en berättelse om svårigheterna just nu – Igenkänning
– Visst är det jobbigt att cykla i motvind? Den där vinden som kommer som en massiv dörr och nästan stoppar ens väg framåt. Och sen svetten som gör att det känns så ofräscht. Jag brukade alltid få släpa med mig två uppsättningar kläder när jag cyklade till jobbet förr. Jag minns en gång då jag cyklade till jobbet, det var en sån där blåsig dag och………………
2. Så en dag händer något.
Elcykeln dyker upp i ditt liv. Du berättar om vad som hände. Berätta gärna också om dina tvivel (motargument) och hur du övervann dem.
3. Sist kommer berättelsen om hur det är nu.
Livet med en elcykel. Här kommer berättelsen om hur livet har blivit så mycket lättare med elcykel.
I storytellingsammanhang brukar man kalla detta upplägg för Hem – händelse – Nytt hem.
Den här modellen fungerar lika bra om du vill sälja in en idé eller argumentera för något. Att börja med en igenkänningsfaktor där din mottagare kan känna igen sig skapar samhörighet mellan dig och din lyssnare. Du vet hur det är, hur det känns. Därefter kan du peka på lösningen. Fördelen med en berättelse är att du kan baka in eventuella motargument som din lyssnare kanske har (återigen igenkänning – samhörighet). Du berättar hur du kom över hindren. Och avslutningsvis hur livet ter sig nu med den nya lösningen.
Våga ta ut svängarna och beskriv.
Till nästa vecka planerar jag att spela in en video om detta så kika in här på bloggen eller gå direkt till min YouTubekanal så missar du den inte.
Härlig helg och