Vad är bra service?
Att kunna ge bra service som också upplevs som bra service är en konst. Bra service handlar i stort sett om kommunikation och bemötande.
På mina kurser i service och bemötande tränar vi kommunikation
All kommunikation är någon form av beteende och det är beteendet som din mottagare upplever.
God service handlar om att lyssna!
Ibland brukar jag säga att du skall lyssna med ögonen. Vi ger ifrån oss så många signaler som kan ge värdefull information. Lär du dig att läsa av dem kan du anpassa din servicenivå rätt till rätt person.
3 stegs metoden
På kurserna använder jag mig av det som jag kallar för 3-stegs metoden. Där tar vi upp:
- Nyckeln till kommunikation är att förstå att andra inte förstår detsamma som du förstår.
Vi arbetar med hur kommunikation fungerar mellan människor. Deltagarna får träna att möta olika sorters människor och träna på att se från olika perspektiv. - Påverka ditt tillstånd
Att arbeta med service är inte alltid så lätt. Den som skall utöva service kan också ha en ”dålig dag”. Deltagarna får verktygen hur de själva kan påverka sitt sinnestillstånd. - Ta hand om dig själv
All kommunikation startar hos dig själv. Därför är det viktigt att du som serviceperson har en egen strategi för att må bra.
Vill du läsa mer om 3-stegs metoden så har jag skrivit några rader om den på min blogg
Du kan boka mig för en kurs eller föreläsning
På en föreläsning kan jag tala i stort sett till ett obegränsat antal. Då lägger jag gärna upp föreläsningen på ett roande sätt med igenkännande skratt. Deltagarna får med sig tänkvärda tankar och inspiration till egen vidare utveckling.
Väljer du en kurs, rekommenderar jag ett max deltagarantal på ca 15 personer. Bäst blir resultatet om vi också kan dela upp kursen på två eller fler halvdagstillfällen.
På mina kurser arbetar vi gärna med många praktiska övningar där deltagarna själva får upptäcka och göra egna reflektioner.
Kontakta mig för förslag och offert