Ibland gör jag även föreläsningar som man skulle kunna kalla tillhöra gränslandet inom mitt ämne kommunikation. Härförleden fick jag just en sådan förfrågan, det handlade om konsten att lämna jobbet bakom sig och inte ta med allt hem och då inte bara materiellt utan framförallt mentalt.
Jag funderade ett tag och kom fram till att detta ju verkligen handlar om kommunikation. Hur vi kommunicerar med oss själva.
Att arbeta inom yrken som kräver stor medmänsklighet och empati kräver otroligt mycket. Du skall vara en god lyssnare, vara empatisk och kunna visa medkänsla samtidigt som det är jätteviktigt att du inte blir privat. Inte helt olikt skådespelaryrket faktiskt. Att vara en god skådespelare kräver att du skall kunna sätta dig in i en annan människas känslovärd, förstå den och kunna uttrycka dig som om du vore den personen. MEN, det måste alltid finnas en vattentät skiljelinje mellan vad som är du och vad som är personen du spelar. Jag har haft en hel del skådespelarkollegor genom åren som inte riktigt fixat detta, som tagit med sig rollen hem och haft svårt att skilja på sig själva och sin rollkaraktär. De har ofta varit helt fantastiska i sina rollprestationer men problemet var att de haft svårt att ta av sig rollen när de gått av scenen.
Din professionella kappa
När jag håller utbildningar i bemötande och service så brukar jag prata om att ta på sig sin professionella kappa. Det handlar helt enkelt om att mentalt lämna det privata och gå in i rollen som serviceperson. Likaväl kan du göra tvärtom. Tänk dig att du har din professionella kappa och när du nu lämnar jobbet så hänger du av dig kappan, hänger upp den på sin krok, lämnar jobbet och sätter på dig din privata rock istället. Nästa dag du kommer till jobbet så tar du kappan från kroken och sätter den på dig.
Låter det flummigt? Hmm, kanske, men jag vill påstå att det handlar mycket om mental inställning och kommunikation med sig själv. Och det fungerar för mig.
Snacka med dig själv
Jag tror vi borde snacka betydligt mer med oss själva. Att se sig själv i spegeln då och då och säga några vänliga ord. Kanske till och med ha ett litet resonemang med sig själv, en dialog helt enkelt.
Träna
Allt detta handlar ju om träning. Att ge sig själv tid och hitta sin strategi. Sedan kan man ju använda sig av konkreta tips som att göra en lista vad som hör till jobbet, att våga delegera till andra, ta till sig god feedback osv. Men framförallt tror jag att det handlar om tillit till sig själv och mental träning.
Vad tror du?
Härlig helg!