Jag pratar gärna och ofta om storytelling och hur du kan använda stories i olika sammanhang. Ja, en berättelse funkar för det mesta i de flesta sammanhang skulle jag vilja påstå. Men denna vecka tänkte jag uppehålla mig lite extra hur du kan använda storytelling på sociala media. Instagram har ju till och med en funktion som de kallar Instastories.
När det gäller marknadsföring så pratas det mer och mer om hur vi skall skapa upplevelser för dig som kund. Även om vi inte känner varandra eller har träffats i verkliga livet så skall ändå kunden känna så. Om det kan man tycka vad man vill, men själv måste jag nog säga att de gånger jag lyckats som företagare att skapa den känslan hos min kund så ger det också tillbaka så mycket till mig. Större arbetsglädje helt enkelt. Likaså kan jag känna sak samma då jag är i rollen som kund. Jag känner mig både tryggare och det är roligare att handla när jag känner en slags relation till den jag köper av. MEN, det gäller att gå varligt fram. En säljare som ringer och säger ”Tjena Cecilia hur är läget hos dig?” Skulle jag ibland vilja ge en rak höger. Därför tror jag på berättelser, stories som kan förlösa, öppna upp, skapa skratt och så vidare. I podden PRAT- om vardagskommunikation så berättar Ingrid Högström om hur hon använder storytelling i sin relation med sina kunder. Det är avsnitt nummer 3,Berättande i podden och du hittar den här
Storytelling i sociala media
Men hur tänker jag då en story i sociala media? Jo helt enkelt att berätta om vardagen, vad som händer bakom kulisserna. Är du biodlare t ex så varför inte berätta när det är dags att slunga honung och visa en kort film när du utför arbetet. Eller hur du som säljer prylar i en webbshop paketerar och sänder iväg paket. Ibland kan det räcka med en bild där du berättar om vad du gör just nu.
Krångla inte till dina stories
I tidigare inlägg har jag berättat om vad som utmärker en berättelse och skiljer den från traditionell fakta. Du kan läsa mer om det i detta inlägg och även i detta .
Det man brukar säga utmärker en story är att den har en börja och ett slut där det däremellan finns någon form av problem, händelse eller utmaning. Ibland pratar vi också om de tre P, dvs person, plats och problem. Tyvärr vill många krångla till detta och tror på så vis att de inte har något att berätta. Men om vi skulle ta biodlarexemplet jag nämnde ovan så är ju biodlaren person, platsen är där biodlaren utför sitt arbete och händelsen själva slungandet av honungen. Sedan skadar det inte om du kan lägga in lite spänning i berättelsen. Hur gör man egentligen? Skall det där verkligen gå vägen?
Vill du ha hjälp med din story?
Vill du komma igång med att använda dig av stories i din kommunikation så vill jag gärna rekommendera min onlinekurs i storytelling. Eller så hjälper jag dig gärna direkt genom samtal eller gärna en träff, då bokar du en coachingtimme och vi syns antingen via webb eller att du kommer till mig. Kontakta mig så bokar vi in en tid