0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

För ett par veckor sedan skrev jag här i bloggen om olika sätt att använda sig av storytelling. Häromdagen fick jag ett tydligt exempel på detta och hur effektivt det kan vara. Det var Sunny, som använde storytelling som metafor.

Argumentera med storytelling som metafor

Sunny skulle hålla en webbkurs och hade skickat flera mejl om denna kurs till mig. Nu var det sista dagen för att signa upp för kursen. Hade Sunny gjort på det vanliga, traditionella sättet så hade hon säkerligen skrivit: Passa på! OBS! Sista dagen………..

Men istället började hon mejlet med en berättelse. Hon berättade om hur hon missat en yogaklass som hon kände att hon så väl behövde. Men när hon väl tog sig samman och gav sig iväg till yogastudion så var det för sent. Dörren var stängd och klassen hade redan börjat. Sunny berättade vidare hur hon stod där ute i regnet och våndades. Medan de andra var inne i värmen och fick allt det som Sunny så väl behövde. storytelling som metafor

Berättelsen blev en mycket tydlig metafor för budskapet som Sunny ville sända till mig. Det var lätt att känna igen känslan av att vara för sent ute och att ha missa det som jag innerst inne vet att jag behöver.
I slutet av mejlet knöt hon också ihop storyn med sitt budskap och ställde frågan om jag ville riskera att känna detsamma med att inte signa upp för kursen.

När kan du använda storytelling som metafor?

Står du själv inför en uppgift att argumentera för något? Kanske vill du argumentera för ett specifikt semestermål med familjen eller så vill du argumentera för en ny idé på jobbet eller kanske som Sunny, argumentera för din vara eller tjänst? Fundera då, om du har en berättelse som du kan använda som en metafor för att stärka dina argument. Du kommer att märka att du får en helt annan respons mot de ”gamla vanliga” argumenten.

Gjorde en lite kort film om detta:

Lycka till med dina metaforer!

Vill du ha hjälp att bygga dina berättelser? Kontakta mig

Härlig helg