0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Att tala i telefon kan minsann vara en utmaning. Visserligen kan vi koppla på bild även via telefon men oftast så sker det ju utan bild och utan att vi kan se den andres reaktioner i kroppsspråk och mimik.

Via min YouTubekanal, där jag delar med mig av talartips, fick jag härförleden frågan om konsten, hur man bör tänka i kommunikation via telefon. Ja, personen önskade tips till telefonförsäljare. Och eftersom jag gillar skarpt när mina tittare/läsare har önskemål om innehåll så får denna veckas blogginlägg handla om, att tala i telefon.

Att tala i telefon, tre tips till en telefonförsäljare

Att vara telefonförsäljare är nog ett bland de svåraste yrken man kan välja. Bara ryktet och myterna kring telefonförsäljare gör det hela svårt. Ofta har du heller inte så lång tid på dig för att få kunden att nappa på ditt erbjudande. Men just ryktet och att väldigt många tycker illa om telefonförsäljare gör det extra svårt, speciellt om den som skall ringa, själv har dåliga erfarenheter av telefonförsäljare.
Och du behöver ju inte ha telefonförsäljning som yrke för att tycka det hela är jobbigt. I mina kurser för småföretagare kommer ofta detta, att ringa till presumtiva kunder upp, som ett svårt hinder.

Här kommer tre av mina bästa tips till inte bara telefonförsäljare utan i princip alla som skall tala i telefon:

1. Även i telefon har du ett kroppsspråk tala i telefon

Har du tänkt på att när du talar med någon som du faktiskt inte ser, så ser du hen ändå i dina tankar? Ibland har vi pratat med en person i telefon vid ett flertal tillfällen och när vi sedan väl ses, ja då blir det en överraskning. Var det så här du såg ut?
Men inte bara det att mottagaren får en bild av dig trots att hen inte ser dig. Ditt kroppsspråk påverkar också vad du tänker och hur du låter. Tror du mig inte så prova med att låta glad med hängande huvud, så märker du.

Så råd nummer ett är att innan du ens lyfter luren, ge dig själv ett leende och sträck på ryggen.

2. Lyssna och visa intresse

Väldigt många telefonförsäljare faller i fällan att gå efter ett givet manus och på så sätt sluta lyssna på den hen talar till. Att lyssna och visa intresse är regel nummer ett, i all kommunikation, om du vill få någon form av positiv respons tillbaka. Detta kan kännas svårt om du behöver ringa ett visst antal samtal under en kort tid. Men du skall snart upptäcka att om du ger samtalet den där lilla extra tiden så kommer det att ge så mycket mer tillbaka. Vi människor vill känna oss betydelsefulla och sedda (även i telefon). Se också till att vara påläst. Låt bli att nämna vädret om du inte vet vilket väder det är i andra änden av luren. Eller prata hobbies som du inte har en aning om.

3. Fokusera dina tankar rätt

En annan mycket vanlig fälla är att fokusera på uppgiften att sälja istället för att hjälpa. Fundera på hur du kan hjälpa personen i andra ändan av luren. Om du fokuserar på att sälja så kommer det lätt att uppfattas som att du ”kränger” eller kanske t om. är ute för att luras. Väldigt många kopplar på ”misstänksamhetsörat”  när vi blir uppringda av en säljare. Vi tänker: ” vad skall hen nu lura på mig?” Men om du istället fokuserar på hur du kan hjälpa personen du ringer så kan du få en helt annan reaktion. Men kom då ihåg att lyssna!! Fråga och lyssna på svaren. Alltför många telefonförsäljare tenderar att bli ”besserwissrar” som redan vet vad kunden behöver innan ens samtalet har börjat. Ingen människa vill bli ”skriven på näsan”. Vi vill ta egna beslut. Med dina frågor och svaren du får när du lyssna kan du vägleda kunden till rätt beslut.

 

Det här var tre råd som jag tycker är viktigt att tänka på när du talar i telefon. Jag tror också du kan omvandla dessa råd även om du inte direkt skall sälja. Eller vad tycker och tänker du? Kommentera gärna

Titta gärna på filmen med mina tips

Härlig helg och