– Hur var mötet? – Vad fick du för bemötande?
Vet inte om det bara är jag som upplever att dessa frågor är vanligare i dag i vårt digitaliserade samhälle än vad jag upplevde att det var förr då vi var ”tvungna” att mötas.
Kanske beror det på att mänskliga möten har blivit mer exklusiva? Det är viktigt att när vi väl möts så måste mötet både vara effektivt och givande. Blir vi dåligt bemötta, kanske upplever dålig service eller inte blir uppmärksammade på det sätt som vi förväntat oss så reagerar vi starkare. Eller är det möjligen så att vi blivit mer kräsna och helt enkelt kräver att bli bemötta på ett sätt som vi önskar?
I vilket fall så kan kvalitén på ett möte bli helt avgörande för om kunden köper produkten eller kommer tillbaka. Bemötandet kollegor emellan kan var helt avgörande på vilka resultat som uppnås. Och inte minst så har bemötanden avgörande betydelse för vår hälsa och hur vi mår.
Så vad vi än tycker så är det väl värt att ta sig en funderare på hur våra möten fungerar och hur vi bemöter varandra.
Tänk om andra bara fattade…
Det är så lätt att reta sig på andra. Tänk om de bara fattade, gjorde eller sa…, då skulle ju allt vara så mycket annorlunda, eller hur? Det är också så lätt att lägga skulden och tro illa om andra, speciellt om vi är stressade eller mår lite dåligt själva.
En stressad läkare eller vårdpersonal kanske tänker: ”Usch så hon pratar och tar upp en massa tid, förstår hon inte att jag har andra patienter att ta hand om, vill väl bara komma hit och bli sjukskriven”. Medan den orolige patienten tänker: ”Han lyssnar ju inte, bara stressar på, ingen förstår mig”.
På badinrättningen tänker badvärden: ”Oh, nu kommer de där bråkiga ungdomarna igen, vad skall de nu hitta på för jäkelskap?” Och tonåringen som kommer till badet tänker: ”Nu kommer väl den där sure badvakten och skall gnälla på oss igen, aldrig får man ha något kul.”
Och på kontoret tänker chefen: ”Tänk om personalen bara fattade, vad allt det här kostar företaget ”
Personalen tänker: ”Chefen lyssnar ju aldrig på oss, kommer bara med en massa besparingar hela tiden”
Jag upplever endast ditt beteende inte din upplevelse
Det är så vanligt att vi tar ut konflikter i förskott i våra tankar. Att vi tycker den andre borde uppleva detsamma som vi själva upplever. Men tyvärr är det inte så, vi upplever endast den andres beteende, det vi ofta kallar bemötande.
Ett bra sätt att höja kvalitén på sina möten är att träna sig i att inse att andra inte förstår detsamma som jag förstår eller som man säger inom NLP (neuro linguistisk programmering) att kartan inte är densamma som territoriet. Alla har sin bild av verkligheten och bara genom att inse det gör det i alla fall lättare för mig. Att också träna sig i att lyssna på riktigt och att fråga när jag inte förstår brukar underlätta.
Hur du påverkas, påverkar hur du reagerar
Och så är det ju det där svåra att inte låta sig påverkas om någon uppträder illa mot en. Det är skillnad på att reagera och att påverkas, vilket jag tror många har missat. Att uppleva att man blir påhoppad eller på annat sätt blir illa behandlad är inte trevligt för någon. De vanligaste sätten vi påverkas på är att antingen bli nedslagna och uppleva att vi är värdelösa eller så påverkas vi så vi bli ilskna och agerar utifrån det.
Om vi istället reagerar med bibehållen självkänsla så är det betydligt lättare att reagera på ett tydligt men icke hotfullt eller underlåtande sätt. Det är när vi kan mötas på den våglängden som mötet resulterar till framgång.
Härlig Allhelhonahelg!