Våga vara tyst så skall du märka att fler vill lyssna. Märkligt nog är det faktiskt så. Så ofta jag får frågan: Vad skall jag säga och hur skall jag säga det? Visst är det viktigt men att våga vara tyst och låta det man sagt få sjunka in är minst lika viktigt.
Det är i tystnaden det händer
En tystnad skapar förtroende och ofta också en slags pondus. En stunds tystnad ger även tillfälle till reflektion för det som är sagt. Jag som lyssnare hinner smälta dina ord och ta dem till mig.
Tystnaden hjälper fram orden
Tystnaden kan användas som redskap för att lyfta fram dina ord. En paus före och efter ett ord lyfter fram ordet, ja ungefär som om jag skulle använda fet stil i en text.
Det är skönt med tystnad
Och visst är det skönt med tystnad? Skönt både för dig som skall tala och för dig som skall lyssna. Hjärnan får koppla av en liten stund. Är du den som talar så hinner du hämta andan och kanske plocka upp den röda tråden. Är du den som lyssnar så hinner du fundera på det som sagts och reflektera.
Börja med en paus/tystnad
Tystnad är suverän effektivt för att få din publik att lyssna. Och det gäller då inte bara i föreläsningssammanhang utan i princip alltid när du skall ta till orda. Jag tänker speciellt på presentationssammanhang vid t ex nätverksmöte eller liknande då det är många som skall presentera sig. Ofta har var och en heller inte så lång tid på sig, kanske bara någon minut eller så. Lätt är att hamna i fällan och prata alldeles för fort och för mycket i tron att ge så mycket information som möjligt. Tyvärr funkar det precis tvärtom. Ta istället god tid på dig, se dig omkring och se övriga deltagare. Då etablerar du en kontakt och en nyfikenhet att vilja veta mer om dig. Många gånger räcker det med att säga några få enstaka ord, mer hinner ändå deltagarna inte ta till sig.
Vill du lära mer om presentationsteknik så har jag fortfarande två platser kvar till min uppskattade kur Bli en stjärnföreläsare, Läs mer om den här, den 18-19 augusti.
Härlig helg!