Det har verkligen blivit inne med Storytelling ”alla” pratar om det, ”alla” vill använda storytelling. Men vad är det som gör att det är så bra då? Det borde väl vara mycket bättre med ren fakta, det är ju konkret och tydlig? En berättelse har ju en tendens att bli långdragen och flumma till ämnet, eller hur?
Men var ligger då hemligheten med storytelling, berättande och även metaforer skulle jag vilja tillägga?
Ja, för det första så skall du veta att en berättelse inte behöver vara lång. Det viktigaste med en berättelse är att du som mottagare får hjälp att uppleva budskapet.
Låt oss ta ett exempel: Fakta är att du skall lansera en ny produkt som verkligen kan hjälpa och underlätta för dina kunder. Du kan då tala om alla fina fördelar och vad den kan åstadkomma. Jag som tar emot budskapet lyssnar säker om argumenten passar in hos mig just nu och om jag har saknat en produkt som den du skall lansera. Men om jag inte riktigt vet mitt behov ännu så kan det vara svårt för mig att förstå fördelarna. Berättar du istället om en person som haft ett problem och hur just din produkt löste problemet så blir det lättare för mig att översätta till min verklighet och du föder en önskan hos mig att jag vill uppleva samma lycka som personen i din berättelse.
Vi brukar säga att en berättelse skall innehålla tre P: en Person som det handlar om (som lyssnaren skall kunna identifiera sig med) en Plats (hjälper lyssnaren att kunna se händelsen i sin fantasi) och ett Problem (själva nyckeln i historien) som får sin lösning.
Vi tar emot budskap med våra sinnen: syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Ju fler sinnen du kan aktivera när du sänder ut ett budskap desto säkrare att mottagaren verkligen kan ta emot. I en berättelse aktiveras automatiskt flera sinnen; du ser personen, du känner obehaget i problemet och glädjen och lättnaden när problemet är löst. Du kanske hör ljud eller förnimmer dofter från platsen som beskrivs.
Metaforer skulle man kunna säga är en slags kortvariant av berättelser som också är förträffliga att använda när du vill förtydliga ett budskap.
Istället för att bara säga ordet högt så skulle du kunna säga: ”högt som ett berg”. Eller när du känner lättnad så säger du kanske: ”En sten har fallit från mina skuldror”. Redan i dessa korta omskrivningar av fakta så märker vi hur vi inte bara hör ett ord, vi får en bild och börjar känna känslor också.
Just att använda sig av metaforer är extra intressant när vi vill förtydliga något, inte bara för andra utan även för sig själv. Testa gärna med att fråga dig själv: hur är det som? Exempel igen: Du skulle vilja känna större självförtroende när du skall tala. Fråga dig själv hur är det som att ha självförtroende när jag skall tala? Svaret kanske blir: ”Det är som att gå lite på moln” eller ”Det är som att kunna lyfta ett stenblock utan att bli svett” eller ”Det är som att kunna dansa tango”. Ja, som du märker kan svaren bli väldigt olika precis som själva ordet innebär olika för olika personer. Genom att ta hjälp av metaforer kan du plocka fram den rätta känslan som du behöver.
Metaforer i sig är spännande på många sätt. Det finns duktiga terapeuter som använder just metaforer i coachingsamtal. Vill du lära dig mer om det så kan jag rekommendera Ingalill Vestman på VIP Consulting, hon har även skrivit en bok om metaforer och är i faggorna att lansera en webbkurs i ämnet.
Är du intresserad av att lära mer om hur du kan bygga berättelser och hur du kan framföra dem så har jag själv ett par kurser på gång. En i Simrishamn den 2 mars och senare en tvådagarskurs för småföretagare på landsbygden 10 och 17 mars.
Härlig helg!