Vem talar du till?

Något många glömmer i sin förberedelse inför en presentation är att fundera på vem lyssnaren är.

Så många gånger jag lyssnat på i och för sig intressanta föreläsningar men det har ändå blivit fel. Föreläsaren har inte varit medveten om vem som sitter i publiken och vad den kan ha för intresse, behov, kunskap och förväntningar på det som skall sägas.

Jag har också fått frågan från kursdeltagare som undrat varför föreläsningen funkade så bra för en grupp men inte för en annan. Detta beror troligen på att de inte tagit reda på vem som skall lyssna utan kör samma upplägg eftersom det gick så bra förra gången.

Det är hos mottagaren budskapet får sin betydelse

Vi lyssnar och tar emot budskap på olika sätt beroende på en hel del faktorer som; värderingar, tillstånd, kunskap, erfarenheter, minnen och inte minst förväntningar. Dessa faktorer lägger sig som ett filter mellan budbäraren och mottagaren, vi sållar helt enkelt bort det som inte passar in.

Därför är det oerhört viktigt att du funderar ett tag på vem mottagaren är, när du gör din förberedelse. Visst, är det en stor publik så kan du ju inte fånga in alla men fundera på vad som kan vara gemensamt för denna grupp; är det ett gäng politiker så har de säker gemensamt att vilja locka fler väljare eller är det ekonomimänniskor så vill de säker höra något om lönsamhet.

När jag själv håller kurs så brukar jag alltid ställa frågan till min grupp; ”vad har du för förväntningar på dagen?” Ett mycket enkelt knep som gör att jag kan fokusera och trycka på det som mina deltagare efterfrågar. Likaså frågar jag alltid min uppdragsgivare lite om vilka som kommer för att lyssna. Skall jag på kundbesök så kollar jag företagets hemsida etc. Ju mer information du har innan ju lättare att du hamnar rätt.

Lättare att välja rätt argument

Skall du argumentera för något hjälper det också att veta lite mer om vem du talar till. En gyllene regel när det gäller argumentationsteknik är att inte använda för många argument, då slutar vi lyssna. Helst inte mer än tre argument skall du använda, men då gäller det ju att använda RÄTT argument. Att välja rätt blir naturligtvis lättare om du vet lite om din mottagare.

Mottagaren vill känna sig betydelsefull

Ett av människans viktigaste behov är att känna sig betydelsefull. Vet du något om din mottagare kan du lyfta den, ge den beröm och på så sätt känna sig betydelsefull.

Så nästa gång du skall möta någon eller hålla ett anförande av något slag fundera på VEM du skall tala till.

Härlig helg!

Ceciliasignatur