0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Tycker du det är obehagligt att se dig själv på foto eller film? Då är du inte ensam, det är faktiskt mer vanligt att folk tycker det är obehagligt att se sig själv på bild än att de trivs med det.

Varför kan man ju undra?

Säkerligen finns det flera osäker till detta men något som forskningen kommit fram till är vår egen hjärnas betydelse. För det första så ser du en annan bild av dig själv när du ser din spegelbild. Den är ju spegelvänd och  eftersom ansiktet inte är riktigt symmetriskt, blir det helt enkelt en annan bild i spegeln än den på fotot. Det är likadant med vår röst som många upplever låter konstigt, du hör ett annat ljud inne i ditt huvud än det du hör utifrån.
För det andra är det hjärnans rationella tänkande för hur det tidigare varit. Har du t ex ett negativt minne så har det en envis tendens att gnaga sig fast. Du har fått höra att du behöver gå ner i vikt eller att din vänsterarm viftar när du talar eller kanske någon ”vänlig själ” påpekat att du har händerna i byxfickan när du talar. Dessa påpekanden klistrar sig fast i din hjärna och blir det du fokuserar på när du nästa gång ser dig själv på bild.

Att vi fungerar så här är egentligen för ett positivt syfte grundat i evolutionen. Du behöver kunna ta snabba beslut då en fara nalkas. Men det ställer också till det när du behöver komma över en gammal rädsla eller osäkerhet.

Därför skall du nu få 5 enkla tips för att bli bekväm inför kameran

1. Lura din hjärna

På samma sätt som hjärnan blir lurad av negativa erfarenheter kan du lura hjärnan och ge den positiva minnesbilder. Hjärnan kan helt enkelt inte skilja på det som hänt eller det som kommer att hända. Jag menar alltså mental träning. Eller som man brukar säga: ”vare sig du tror det eller inte så kommer du att få rätt”.
Arbeta alltså med positiva bilder i dina tankar (fantasi) där du ser dig själv säker och på det sätt som du vill vara. Det kommer också att göra dig väl till mods när du skall se dig själv på film.

2. Placera din ”favoritåhörare i kameraögat”

Det här är faktiskt den största fördelen med att bli filmad. Du bestämmer ju själv vem som lyssnar.Tänk dig din önskekund och tala till just hen. Bestäm att personen som lyssnar verkligen gillar dig och det du säger. Placera så den personen i kameralinsen.

3. Låt ditt engagemang hjälpa dig

Om du lägger ditt fokus på det du vill framföra inför kameran och varför så kommer ditt engagemang att hjälpa dig. Då glömmer du automatiskt ”hur du ser ut”.

4. När du tittar på dig själv, titta på det som är bra och säg det högt

Om du koncentrerar dig på det som du faktiskt tycker är bra när du tittar på din bild/film och säger det högt så kommer det att tränga bort de gamla dåliga bilderna i din hjärna. För visst hur anskrämlig du än tycker att du ser ut på bild så finns det något som är bra, eller hur? Är det kanske din raka hållning eller ditt fina leende? Ta fasta på det, titta länge på det och säg högt till dig själv att det är bra.

5. Träna och åter träna

Som du säkert förstår så handlar det mycket om att träna och vänja sin hjärna vid att se dig själv på bild. Ju oftare den får se dig och samtidigt höra dig säga att det där gjorde du bra ju lättare blir det. Jag lovar!

 

Härlig helg!