Bygg varumärke och för ut ditt budskap med berättandet som verktyg!
Corporate Storytelling dvs berättande i företag och organisationer, har blivit en allt vanligare metod för företag att föra ut sitt budskap. Det handlar om berättarteknik och berättelserna används utåt i marknadsföringen och varumärkesbyggandet men också inåt som ett sätt att stärka och motivera medarbetare. Vi talar om värderingsberättelser, visionsberättelser, springboard storys etc. Med en berättelse talar du till hjärtat och känslan mer än till hjärnan och logiken. Eller som 8 åringen sa: Jag får bilder i hjärnan.
Och även i en föreläsning är berättelsen ett ypperligt verktyg för att förstärka det du vill framföra, varför inte som en hisspresentation?
Du kan anlita mig för ett kortare inspirationsseminarium eller en hel kurs där jag hjälper er att vaska fram era berättelser och vässa till dem så de kan börja arbeta för era mål och syften.
I detta ämne samarbetar jag gärna med mina kollegor Lena Alebo och Maria Heijbel, professionella berättare. Vi delar då med oss av våra erfarenheter som berättare för att inspirera dig att utvecklas till en god berättare. Vi varvar faktakunskaper med många praktiska övningar där du får göra egna erfarenheter. Efter kursen kommer du att själv kunna framföra en egen fängslande berättelse utan att behöva använda vare sig manus eller tekniska hjälpmedel.
Ur innehållet i vår storytellingkurs:
- Vad kan man använda berättelsen till?
- Ditt berättarkapital och hur kan det arbeta för dig?
- Konsten att bygga upp en berättelse
- Hur kommer du ihåg din berättelse?
- Hur skapar du nyfikenhet och intresse och får människor att lyssna?
- Berättelsen som kommunikation, marknadsföring och presentation
Det finns många sätt att engagera åhörarna och få dem att lyssna. Och inte minst att sen komma ihåg vad som sas. Ett sätt som använts i alla tider är att berätta en historia, storytelling, som det nu så populärt heter.
”Alla har en historia som är värd att berättas, frågan är bara hur”
På senare tid har film blivit ett allt viktigare verktyg i marknadsföring, då är Storytelling superbra. Filma dig och dina medarbetare, berätta och lägg ut på sociala media. Även detta kan jag hjälpa dig med i kursen Bli bekväm inför kameran.
Vi kan också göra en egen skräddarsydd kurs för dig och din organisation. Hör av dig så sätter vi ihop ett förslag.