Just nu är jag på en spännande utbildning för Företagarnas förtroendevalda där vi bl a lär oss digital opinionsbildning och jag tänker ju då också på digital storytelling.
Digital storytelling
Som storyteller så drar jag ju naturligtvis paralleller till mitt eget område storytelling och ser en hel del som tangerar varandra.
Digital marknadsföring
Vill du nå ut på nätet så handlar det mångt och mycket om en bra berättelse. Vår duktiga och inspirerande lärare, Martin Borgs, pratar om SUCCES, dvs receptet på ett inlägg för att det skall spridas är: Simple,Unexpected, Credible, Concrete, Emotional och Story. Och visst är det så med en bra story, att den bör vara enkel, gärna oväntad eller i alla fall överaskande. Och att berättelsen är trovärdig är ju en förutsättning likaså att den är konkret och gripbar. Att en berättelse väcker känslor är också en av hörnstenarna till varför storytelling är så effektivt. Och story eller berättelser, ja, det är ju vad det hela handlar om.
10 grundfrågor du bör ställa dig
För att skapa en bra story som sprider sig är det bra att ställa sig dessa 10 frågor
- Vilken konflikt är du engagerad i?
En berättelse har alltid en konflikt, annars är det ingen berättelse. - Vem är din antagonist?
I sagan finns draken. Vem är ”draken” i din berättelse - Varför är du engagerad?
Om du hittar ditt eget varför så får du en större styrka - Vilken slags hjälte är du?
- Vilka är dina attribut?
I sagan har hjälten kanske ett svärd för att bekämpa draken. Men vad har du? - Vad kan du göra?
Hur konfronterar du dina antagonister? - Var möter du din publik?
Var finns de? ”Vatten är där det växer” - Hur aktiverar du dina följare?
- Vilket pris är du beredd att betala?
Tid, svett, engagemang, pengar??? - Hur vet du att du har lyckats?
Mät dina resultat, prova och testa något annat om det inte lyckas.
Nu är det snart dags för mer kunskap och inspiration bland alla dessa härliga företagare. Så jag säger:
Härlig helg!