0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se
Att bemästra talarskräck, 3 tips
bemästra talskräck

Hur bemästrar man talarskräck. ja, det är fler än vad du troligen tror som undrar detta. Att känna obehag inför att tala är en av våra absolut vanligaste fobier. Och det är inte bara något som drabbar blyga och tysta personer. Även personer som utåt sett verkar säkra och är vana att leda andra kan drabbas av talarskräck.

Men hur bemästrar man då  detta jobbiga tillstånd?

Så här kan du bemästra din talarskräck

Osäkerhet och nervositet inför att tala sitter oftast i huvudet. Ofta är det någon slags prestationskrav eller ett dåligt minne där du tycker att du har misslyckats som ställer till det för dig.

När jag coachar personer med talarskräck brukar jag alltid börja med en intervju för att utröna vad som kan ligga bakom. Speciellt om det är en person som i normala fall inte är rädd för att prata. Många gånger så visar det sig att du har både kunskap och teknik men vet inte hur du skall kunna applicera det just till när du skall tala. Att använda kunskapen där du redan känner dig säker brukar vara ett mycket bra knep.

Nedan skall du få några bra knep som hjälper i de flesta fall.

Tänk rätt för att bemästra din talarskräck

Det vanligaste som folk tänker när de känner osäkerhet och rädsla inför att tala är att tänka; ”jag skall inte vara nervös”. men din hjärna har ingen bild av ordet inte (testa med att INTE tänka på en katt). Däremot säkerligen massor av bilder (minnen) av att vara nervös. Så tänk inte, inte. Byt hellre ut ordet nervositet när du känner pirret komma. Tänk istället; ”jag känner mig exalterad”, exalterad är ett betydligt mer positivt ord än nervös, eller hur? Träna också i att fokusera på det du verkligen vill säga till din publik. När du har fokus på det du verkligen vill framföra så tränger det bort nervositeten.

Andas rätt

Andningen är fundamental. Och andas gör vi alla men hur andas du? När du känner dig rädd eller osäker så åker andningen lätt upp i bröstet samtidigt som du spänner dig och du kanske t o m känner dig svimfärdig. Träna djupandning, dvs andas in med näsan, lugna djupa andetag så att andningen går djupt ner i lungorna. Det har en lugnande effekt och framförallt så hjälper den din hjärna att tänka klart.
Bra tillfällen att träna andningsteknik är om du sjunger eller idrottar. Har du tränat så att det sitter så kan du lätt hitta tillbaka till lugnet om du plötsligt skulle drabbas av nervositet under en presentation.

Bemästra talarskräck med rätt tillstånd

Mental träning är också något som brukar vara mycket effektivt i bemästrande av talarskräck. Här finns många bra tekniker att ta till. Det handlar framförallt om att hitta positiva tillstånd som stärker dig inför din presentation. Du kan ta hjälp både av tankar, kroppsspråk och känslor för att hitta ditt positiva tillstånd. Tänk gärna igenom ditt tal i tankarna och se dig själv i fantasin. Passa på att höra applåderna från din publik och känn den härliga känslan av att ha lyckats. Kom ihåg att i fantasin kan du skapa dina egna minnen och på så sätt ”lura hjärnan”.

Lycka till med att bemästra din talarskräck. Vill du ha hjälp så kontakta mig. Jag älskar att hjälpa andra att älska att tala 🤗.

 

retorik