I går var jag på ett alldeles utmärkt seminarium om konsten att sälja sitt hjärta. Nej, det handlade inte om organdonation utan helt enkelt om att sälja det man älskar.
Seminariet var främst riktat till konstnärer och andra i den kreativa näringen. Själv är jag inte bildkonstnär men jag kan mycket väl tänka mig att det måste kännas som att sälja en del av sitt hjärta när du skall sälja ett konstverk.
Många viktiga saker sas under seminariet men det jag tog mest fasta på var hur Linda, föredragshållaren utgick från dig personligen. Hur du först bör fråga dig; vad vill jag? vad är min passion? Därefter hitta det delade värdet för kunden för att sedan gå vidare och göra det till kundnytta.
I den ”gamla” skolan pratar man ofta om att först ta reda på vad kunden vill ha och sedan om hur du kan uppfylla den önskan.
Under de senaste åren har jag lyssnat till framförallt yngre människor som startat företag utifrån en egen passion och hur de lyckats nå framgång.
Visst känns det betydligt mer lockande att utgå från sin egen passion? Sedan är det klart att du måste vara realist och förstå att bara för att du gillar att sticka lovikavantar så kanske inte kunde vill ha dem. Men det är då nästa viktiga steg kommer in; delat värde. Finns det något i din passion som kan användas så att det kan delas och bli ett värde för kunden?
Jag tror att om fler av oss börjar tänka på detta sätt så blir det betydligt roligare och lättare att sälja och inte minst både roligare och bättre för kunden. Delad glädje är ju dubbel glädje!
Själv har jag en otrolig passion för platsen där jag bor, Österlen.
En plats som ger mig både frid, energi och kreativitet. Jag älskar också att samverka och att vara kreativ tillsammans med andra samtidigt som jag vill ha mitt eget enmansbolag ifred.
Därför känns det fantastiskt att få utveckla konceptet Väx på Österlen. Ett koncept där det delade kundvärdet blir att vi kan hjälpa till med personalutveckling på flera plan samtidigt som det blir enkelt och bekvämt för kunden. Så kul att sälja!
Härlig helg!