Att en berättelse talar till hjärta och känslor tror jag de flesta börjar förstå. Att den också öppnar upp till förståelse och bygger broar börjar också spridas. Men att den även påverkar berättaren själv kanske inte så många är medvetna om.
Häromdagen träffade jag en av mina ”gamla” deltagare från en av de kurser i Storytelling och berättarteknik jag haft för småföretagare.
Hon berättade för mig vilken hjälp hon själv haft av att plocka fram sina berättelser.
Berättelsen fick henne att finna och förstå det hon verkligen säljer i sitt företag, det man brukar kalla corestory.
Detta fenomen är något jag ofta ”springer på” som utbildare för småföretagare och ärligt talat även hos mig själv. Vi fokuserar så lätt på själva tjänsten eller varan. Men är det varan; getost eller är det själva smakupplevelsen eller kanske rent av känslan av gammalt hantverk som du säljer?
När du vaskar fram dina berättelser så hjälper du även dig själv att hitta och komma underfund med vem du är, vad du gör och t o m vad du säljer.
Precis som jag ofta brukar poängtera när det gäller personlig kommunikation:
”All kommunikation börjar hos dig själv”
”Berättelsen börjar hos dig själv”
Härlig helg!
Cecilia