Berättelsens kraft

Hej,

I tisdags var det dags för avslutning på min och kollegan Jerk Elméns kurs i storytelling för småföretagare på Skånes landsbygd. Alla deltagarna hade förberett en egen berättelse. Där var Emelie som passionerat berättade om det lilla fröet som får växa till en tomat som smakar som på mormors tid. Eva och Desirée som båda arbetar på Christinehofs slott och Ekopark gav oss i sina levande berättelser om Per och pigan Hanna en historie och naturlektion om livet under 1700-talet. Margareta tog oss med till livet i södra Polen, Maria till Kiviksgraven och vad som en gång kan ha hänt just där. Carina delade med sig av sitt livs kärlek. Tuva om kärleken till gården hon fann och där hon nu bygger upp en alldeles egen affärsidé med miljö och livskvalitet i fokus. Ann fick oss att tänka på ett ögonblicks verk. Och Nina delade med sig av sin gripande levnadshistoria och gav oss alla hopp.

Alla fantastiska berättelser värda att föras vidare. Det är så härligt att få vara med om processen då våra kursdeltagare verkligen ”hajar” kraften i berättandet.

Senare under veckan, närmare bestämt i går torsdag var det dags för mig att själv  ”fylla baljan” och gå på kurs. Nu var det Viveka Eriksson som talade om vårt personliga varumärke. På ett alldeles underbart sätt hjälpte hon oss att locka fram våra värden för att tydliggöra vårt personliga varumärke. Nästa steg blir att kommunicera ut vårt varumärke och vad kommer då bättre till pass än vårt berättarkapital?

Att kommunicera med att berätta, stärker ditt budskap och hjälper mottagaren att verkligen förstå och ta till sig det du vill förmedla.

Härlig helg
Cecilia