Fokus på mottagaren

Fredag och det är dags att summera veckan. Som vanligt sitter jag i min ”skrivar/läs fåtölj”, funderar på veckan som gått och vad jag vill förmedla till dig här i bloggen.

Känns extra skönt idag efter en intensiv dag i går då jag hade två uppdrag på samma dag. Reste hemifrån redan 6.30 för att träffa en grupp ST läkare och hålla ett seminarium om kommunikation, därefter gick resan vidare till Lövestad Handelsklubb för en föreläsning kring marknadsföring och försäljning för småföretagare på landsbygd.

Känner mig ”mör” men mycket nöjd och tänker på min och kollegans devis: ”Meningen med ett företag är inte att tjäna pengar. Meningen med ett företag är att tjäna kunden. Resultatet blir pengar.” John Fraser Robinson

Den där devisen ger mig sådan arbetsglädje och samtidigt blir det extra roligt att få skriva faktura. Okey, en intensiv dag som jag ärligen måste säga att jag varken kan eller vill ha alltför ofta men just den där känslan att leverera något som min mottagare har nytta och glädje av det är mycket stimulerande och ger extra kraft.

Märkte också att det inte är så stor skillnad på en läkare som skall möta sin patient och en företagare som skall möta sin kund. Båda bör ha fokus på sin mottagare, skapa kontakt, göra behovsanalys genom att fråga och lyssna, därefter komma med argument, ge förslag på lösning och göra avslut.

För någon vecka sedan berättade jag om mitt uppdrag i Klippan som handlar om att använda Storytelling som verktyg då man vill skapa engagemang kring ett allvarligt budskap. Även i ett sådant sammanhang handlar det om att ha fokus på mottagaren och tanken att hjälpa mottagaren att få en ny insikt. Här är berättelsen mycket stark eftersom den hjälper mottagarenatt ta del av den andres verklighet. För som jag brukar säga; Nyckeln till kommunikation är att förstå att den andre inte förstår detsamma som du förstår.

Härlig helg!

Ceciliasignatur