Forumteater och personlig försäljning

Förra veckan skrev jag om vilken nytta du har av forumteater för att förebygga konflikter på en arbetsplats. Denna vecka tänkte jag ta upp ett annat sammanhang där forumteater kommer väl till pass, nämligen i kundbemötande.

När det kommer till hur vi skall bemöta våra kunder och även hitta köpsignaler, ja då är forumspel helt lysande verktyg.

Låt oss ta ett hotell som exempel. Du vill utforska om din receptionspersonal kan vässa sin serviceanda ännu ett snäpp, du skulle också vilja att man blir lite skickligare på att hitta köpsignaler hos gästerna.

Tekniken är densamma som jag beskrev förra veckan. Vi sätter ihop en eller ett par problemsituationer (antimodeller) och spelar upp dem för övriga kollegor. När vi spelat ”antimodellen” spelar vi scenen ännu en gång och då är det dags att ropa stopp och testa lösningar. Samma regel som tidigare gäller, ingen skall bli utpekad och det går inte att göra fel. Ju mer och fler idéer du testar ju bättre. Du kan ”backa bandet” fram och tillbaka och på så sätt stärka dig och dina medarbetare inför nya möten med kunder.

Ett annat plus är att deltagarna får prova att känna hur det känns att vara i motsatt position än den de är vana vid. Att agera kund när det i annat fall är du som är säljare eller servicepersonal  är mycket lärorikt.

Eller som en deltagare sa häromdagen; Jag ville testa en ny affärsidé och nu när jag fick göra det så upptäckte jag att den inte riktigt är genomtänkt. Måste nog fila lite mer på den.
Bra att få den kunskapen i tid.

Som varje år vid den här tiden firade jag igår att kunna lägga ännu ett år till min livslinje. Det måste väl ändå vara det härliga med att åldras, att få lov att lägga till nya kapitel i sin livsbok? Nya erfarenheter och nya möten. Livet är ändå gött att leva.

Härlig helg!

Ceciliasignatur