0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Så är ännu ett år till ända och det är dags att vända blad för att träda in i ett nytt oskrivet, blankt, allt är möjligt 2018.

Ett meningsskapande varför

Så här kring Nyår när vi tittar både framåt med önskningar och löften och bakåt med alla våra årskrönikor så känns det som om vi lever i ett slags turbo. Allt sker så snabbt och allt är så föränderligt. Förra Nyår känns som igår. Då är det lätt att bli stressad både av det som händer, har hänt och inte händer. Och allt vi vill skall hända och rädslan för vad som skall eller kan hända. Då är det viktigt att påminna sig om sitt varför. Ett meningsskapande varför.

I förra veckans blogg länkade jag till en sida där stiftelsen Ekeskäret gav oss 5 tips hur vi kan hantera stress och förändring.

Hitta ditt varför

Det femte rådet handlade om Sensemaking (meningsskapande). Hur viktigt det är att kunna både veta och kommunicera ett varför. ”Varför gör vi det här?” När vi inte kan förklara, när våra kortsiktiga mål blir oklara så skapar det oro och stress.

Rådet man ger för att träna upp förmågan att kommunicera sitt varför är Storytelling. När du berättar din historia så kommer också ditt varför fram. Berättelsen hjälper både dig och din organisation att må bra.

Alla företag och organisationer har en ”födelseberättelse” en berättelse som berättar om varför företaget en gång startade. En berättelsen om organisationens syfte, mål och visioner. Varför finns ni?

Tyvärr är det mycket lätt att tappa bort detta varför, speciellt när hjulen snurrar på i en rasande fart. Då behöver vi påminna oss, kanske stanna upp och blicka tillbaka.

Tillhör du en liten ny organisation, du kanske t o m är egenföretagare så fundera på vad det var som gjorde att du bestämde dig att starta ditt företag. Vad är din ”födelseberättelse”. Tillhör du en större organisation så gäller det att chefer och ledare kan kommunicera ut berättelsen. Men även du som medarbetare bör ställa dig frågan; vad är ditt varför? Vad har du för visioner och mål i den organisation som du verkar i?

När vi vet vårt varför och har förmågan att kommunicera ut det så blir det lättare att ta beslut. Det blir också betydligt lättare att påverka och övertyga andra.

Om du känner att du skulle behöva hjälp att hitta din innersta kärna och ditt varför kan jag varmt rekommendera Aryel Walett med konceptet ”stubbetid”

Behöver du istället hjälp med att kommunicera ditt varför och få fram berättelsen så hjälper jag dig gärna. Redan nu i januari håller jag kursen Storytelling – för dig som vill nå rakt in i hjärtat. Om den tiden inte passar så hör av dig så ordnar vi det på annat sätt.

Nu önskar jag dig ett riktigt fint avslut på 2017 och ett fantastiskt gott 2018.