Hej,
Nu går vi mot sommar och semester. Har du tänkt på hur folk förändras när de får på sig sommar- eller ännu hellre badkläderna?
Jo, det är klar att vi är medvetna om klädernas språk. Om inte annat så är modeindustrin det. Men jag tänker nu i första hand inte på de kläder vi väljer utifrån mode och grupptillhörighet utan mer vilka kläder vi väljer i olika sammanhang vi befinner oss i.
När vi ligger där på badstranden i våra vita kroppar iklädda något minimalt badplagg. Då är det inte längre lika lätt att se skillnad på direktören och snickaren (det skulle kanske vara musklerna i så fall?)
Men kläder påverkar inte bara hur andra ser på oss, de påverkar oss själva också. Ja, det behöver inte ens vara hela ”outfiten” det räcker med skorna.
Själv får jag en helt annan känsla i ett par högklackade skor kontra sandaler eller gympadojor.
Ett tips blir då att använda kläderna som ett verktyg både i vad du vill signalera till andra men också till vad du vill signalera till dig själv.
Fundera på hur dina kläder påverkar dig, vilka färger blir du glad av, vilken klädstil ger dig självtillit etc.
En annan viktig sak att komma ihåg i kommunikationssammanhang är; vad vill du signalera till mottagaren?
Att ta på sig alltför moderiktiga och flashiga kläder i ett sammanhang kan vara lika fel som det är rätt i ett annat.
Nu skall jag själv strax iväg till Qlaramässans 10 årsjubileum (Qlara är nätverket för företagsamma kvinnor på Österlen) för att visa upp mitt företag och hålla en föreläsning. Jag har valt en favorit från Gudrun Sjödén, den är både bekväm och gör mig glad med sina härliga färger. Det är precis det jag vill signalera till mina kunder och besökare. Vi får väl se om jag lyckas. Kommer du dit och ser mig så kommentera gärna.
Härlig helg!
Cecilia