0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Visste du att en av våra vanligaste fobier är talskräck? Ja, det är fler människor som tycker det är jobbigt att tala inför publik än för död, krig och spindlar.
Så känner du nervositet eller obehag att tala inför publik så behöver du iallafall inte känna dig ensam.

tals

I veckans blogg skall du få 3 tips på hur du kan komma över talskräck.

Så här kan du komma över talskräck

1. Tänk inte, inte

Det är så lätt att tänka: ”nu skall jag inte vara nervös”. Men om du tänker så så blir fokus kring ordet nervös. Du har ingen bild eller minne av själva ordet inte, men troligen många bilder och minnen kring nervositet. Pröva istället att tänka på något som ger dig en positiv känsla och ett lugn. När du känner hur det pirrar i magen så gör en omtolkning från nervös till exempelvis; på hugget eller exalterad.

2. Utmana dig en liten bit i taget

Om du tycker det känns jättejobbigt att tala inför folk, så börja med att utmana dig bit för bit. Du behöver inte utsätta dig för värsta publiken det första du gör. En utmaning kan t ex vara att begära ordet på ett möte. När du klarat din utmaning så är det viktigt att du berömmer dig själv. Viktigt är också att du utmanar dig i relation för var på skalan av obehag du befinner dig

3. Andas

När vi känner oss nervösa inför något så spänner vi oss lätt. När vi spänner musklerna och kroppen så påverkas hjärtat och pulsen ökar, vilket i sin tur påverkar din hjärna. Det är då du får den berömda ”blackouten”. Därför är det bra med andningsövningar, lugna djupa andetag, sk bukandning. Observera att det inte handlar om att få in en massa luft (syre) utan att istället få en lugn hjärtrytm. Du har nämligen en nerv som kallas Nervus Vagus som går genom hela kroppen från huvudet genom nacken, hjärtat och ända ner i ändtarmen. Vill du veta mer om just Nervus Vagus och hur den påverkar vår hälsa så rekommenderar jag att du tittar in på Ingalill Vestmans och VipConsultings sida.

4. Kom över talskräck med mental träning

Alla påverkas vi av våra minnen, har du ett positivt minne så påverkar det dig positivt, likaväl som ett negativt minne påverkar dig negativt. Faran med negativa minnen är att vi tror att detta negativa skall hända igen. Vår hjärna är fantastisk men den går att lura. Du kan t ex konstruera positiva minnen. Det är det som är mental träning. Testa med att fantisera hur du står inför en publik samtidigt som du hör applåderna och känner glädjen och succén inför ditt framträdande. Det här kan kännas lite knepigt om du inte tidigare provat, så det är som all träning, du behöver träna. När du tränar så se till att du är avspänd, sitter eller ligger bekvämt då är det lättare att framkalla känslan i din fantasi. Du kan också ta hjälp av gamla positiva minnen som du redan har varit med om. När kände du självförtroende senast? Det kan vara i ett helt annat sammanhang, det viktiga är att du får tag i själva känslan.

5. Ta hjälp av ditt kroppsspråk

Kropp och knopp hör ihop. Om du känner talskräck så påverkar det även ditt kroppsspråk som i sin tur påverkar dina tankar osv. Det blir en negativ spiral. Lättast att bryta detta är genom att ändra ditt kroppsspråk. Själv använder jag mig av min ”gardinövning”. Den går ut på att du sträcker på dig och tänker som att du öppnar upp ett par gardiner. Passa också gärna på att andas och le. Då får du en öppen och välkomnande kroppshållning som gör att du känner dig betydligt mer säker. Prova får du se.

service och kommunikation

öppna dina gardiner och ta hjälp ditt kroppsspråk

Vill du få fler tips, lära och träna mer? Gå min webkurs Våga tala!