I marknadsföringssammanhang brukar man prata om att det är så viktigt att nischa in sig, då blir man tydlig och kunden förstår vad man gör. Jag håller med, så är det i det mesta, bättre att skala ned än att greppa över mycket.
Men, jag måste erkänna att när det gäller min egen verksamhet så har jag misslyckats totalt. Jag kan helt enkelt inte låta bli, kommunikation är ju så spännande på så många olika plan. Och den här veckan har blivit ett tydligt exempel. Den började med två dagar storytelling och kulturberättelser i Örnsköldsvik sedan direkt till Ystad för kommunikation och teamutveckling. Två helt skilda världar kan man tycka. Men faktum är att när jag nu sitter här i min ”bloggfåtölj” och försöker summera veckans intryck och händelser så ser jag ändå några fundamentala likheter.
Nyckeln till kommunikation är att förstå att andra inte förstår detsamma som jag förstår. Att LYSSNA och lära om den andres perspektiv.
Om jag vill berätta en fängslande berättelse och få andra att ta till sig mitt budskap så behöver jag lyssna på min publik. Vem sitter där? Vad har den för förväntningar, kunskaper och i vilket tillstånd befinner sig den?
Om jag vill ha en god relation med mina arbetskamrater, min chef och mina kunder så behöver jag lyssna. Vem är personen, hur tänker den, varför beter hen som hen gör? Vad ligger bakom?
Min kära och kloka kollega när det gäller teamutveckling, Ingalill Vestman sa att man behöver vara nyfiken. Det tror jag också är ett mycket bra förhållningssätt. För om jag istället för att direkt döma (mig själv eller den andre) funderar och ställer frågor så visar det sig oftast finnas en förklaring.
Härlig helg!
Cecilia