Att vara 100% närvarande när du talar inför andra är superviktigt. Om du inte är närvarande utan istället exempelvis tänker på hur du skall tala så märks det och publiken tappar intresset. Så det gäller att vara så pass förberedd så att du kan glömma och istället koncentrera dig på dina åhörare.

Men vad gäller i en tvåvägskommunikation?

Detta tog jag upp under en föreläsning om presentationsteknik häromdagen. Efter ett tag räckte en kvinna upp handen och sa: – Men detta gäller ju även när vi talar till varandra! Tänk så många som tittar ner i sina mobiler samtidigt som de kommunicerar med andra.

Hallå där…..

Och visst är det så, många av oss har blivit så uppslukade av våra smartphones så att vi knappt ser varandra. Själv måste jag erkänna att jag är mycket förtjust i min mobil och jag gillar sociala media och ny teknik. Det ger oss så många nya möjligheter som bara inte fanns för ett kort tag sedan.

MEN! som med det mesta så finns både en fram och baksida av myntet. Faran blir att vi inte värdesätter varandras närvaro utan lägger fokus på vad som händer i mobilen istället.

Var ligger ditt fokus, egentligen?

Därför skulle jag denna vecka vilja lyfta upp ordet närvaro. Kvinnan i publiken har verkligen rätt. Att träna närvaror gäller inte bara när vi skall ställa oss och tala inför en publik. Det är minst lika viktigt att tänka på när vi har endast en person framför oss.

Troligen finns risk för att vi missar både viktig information och berikande möten om vi lägger alltför mycket fokus på att vara uppdaterade på vad som händer där i sociala media.

Vännerna på Facebook blir viktigare än de som du har runt omkring dig.

Så vare sig du skall tala med en person eller inför en hel publik så handlar det om att vara 100% närvarande.

 

Det här händer i närvaro

Det är så mycket som händer när du tillåter dig att vara 100% närvarande. Är du närvarande i nuet så blir det betydligt lättare för dig att snappa upp signaler som sänds ut under samtalet eller föreläsningen. Viktiga signaler som ger dig värdefull information.

Några exempel på dessa signaler kan vara:

  • Köpsignal från en kund
  • En fråga
  • Känsloreaktioner

För en tid sedan träffade jag en dansk psykolog som hade undersökt vad som sker när en förälder titta alltför mycket i sin mobil istället för att skapa ögonkontakt med sitt barn. Hon var mycket oroad över detta och ville sända ut en varning till alla småbarnsföräldrar.

Kommunikation och närvaro

Det handlar alltså om kommunikation och för att det skall kunna bli en riktig kommunikation så krävs närvaro

Så nu vill jag önska dig en härlig helg med 100% närvaro mellan dig och de dina.