Ibland när vi talar inför publik eller för den delen kommunicerar med en annan person så händer det att vi får både besvärliga och rentav irriterande kommentarer. Lätt är då att du går in i försvarsställning och blir negativt påverkad eller så får den ”besvärlige” ta alldeles för mycket plats så både du och din publik tappar fokus på det du verkligen vill säga.

Som kommunikatör behöver du kunna hantera detta både för din egen skull och din publiks. Därför skall du i veckans blogg få 3 tips på hur du kan hantera de sk ”besvärliga” deltagarna.besvarlig deltagare

1. Tänk tvärtom

Det är så lätt att tänka och tolka negativt. Prova istället att vända den där kommentaren till något positivt. Låt oss säga att en person i publiken anmärker på något du säger. Testa då att tänka att det är en komplimang. Tacka för påpekandet och svara t ex att det där var en intressant synpunkt.

En av mina kursdeltagare berättade: ”Jag får ofta kommentarer på min dialekt och min utländska brytning, de tycker jag låter som Drottning Silvia.” Min deltagare frågade mig hur hon skulle göra för att få bort sin accent. Att få bort en accent är mycket svårt så mitt råd blev istället att tacka för komplimangen och sedan fokusera på ämnet igen. Dessutom menade en annan deltagare att hon tycker det är fint med accent.

Vi har alltid ett val hur vi vill tolka det andra säger till oss. Om du bestämmer dig för att tolka positivt kommer det att generera positivt tillbaka.

2. Förstå att andra inte förstår detsamma som du förstår.

Detta handlar också om tolkning. Var medveten om att det som för dig känns som kritik kanske inte alls är menat som kritik. Det kan handla om okunskap eller misstolkning. Skulle det ändå vara menat som något negativt så kom ihåg att det ändå fortfarande är ditt val hur du vill reagera. Reagerar du på samma nivå som den som kritiserar så är risken att det hela eskalerar.

3. Be att få fortsätta diskussionen efteråt.

Ibland finns det de i publiken som liksom inte vill ge upp. De har hakat fast vid en fråga som de fortsätter att älta och tar på så sätt alldeles för mycket plats. Du har svårt att komma vidare. Då är det viktigt att du vågar vara tydlig. Avbryt och be istället att få fortsätta diskussionen på tu man hand efteråt. Oftast så tystnar dessa personer och du får en tacksam reaktion från övriga i publiken.

presentationsteknik

Vill du ha mer tips om presentationsteknik, titta in på min YouTubekanal

Eller testa någon av mina online kurser

Härlig helg! och

Cecilia Granquist AB