Kroppsspråk och beteende

I veckan har jag haft utbildningsdagar i ämnet kroppsspråk och beteende. Det är märkligt men det slår mig alltid när jag håller i dessa workshops  hur lite som faktiskt behövs för att man skall kunna lyfta sin servicenivå rejäla steg.

Rörelsens betydelse

Bara det att röra på sig och gå omkring i lokalen kan göra underverk. Står du still så blir det lätt att du också hänger i kroppen och inte för att vara avvisande men för att det känns skönt, lägger armarna i kors. Men vad signalerar det?
Någon kanske då tycker att det är svårt att röra sig ”utan anledning”. Men gör då så som en av mina deltagare föreslog, ge dig själv ett ärende; gå och plocka med något, vad som helst, är du i en butik kan du fixa lite med varorna, är du på ett gym eller bad så ta upp en pryl, ja hitta något som gör dig sysselsatt och bekväm att röra på dig. Men kom ihåg att samtidigt vara så lyhörd som möjligt för dina kunder att du kan ge dem uppmärksamhet. Det får inte bli som det blev med butikspersonal jag arbetade med en gång som hade blivit tillsagda att skylta om varor då det var lite folk i butiken så när det väl kom in en kund blev det ett ”störande moment”.
Gruppen jag arbetade med i veckan skall inte bara ge service utan har också till uppgift att hålla koll på sina gäster och att säkerhetsregler följs (service det också!), då gäller det att kunna närma sig på ett sätt som inte upplevs hotfullt.

En blick ett leende

Att bli sedd och bekräftad är ett av människans starkaste behov. Ofta räcker det med ett varmt leende eller en blick för att vi skall känna oss sedda och bekräftade. Och vad kostar ett leende? Tänk om vi kunde vara lite mer generösa med att le mot varandra. Ett hej och ett leende som inledning till det där samtalet där du ”måste säga till” kan göra underverk.

Kroppen påverkar  

Kroppsspråket påverkar inte bara din mottagare, kroppen påverkar även dig själv och det är nästan magiskt vad som kan hända när du ändrar ditt kroppsspråk.

Testa så får du se..

Härlig helg!

Ceciliasignatur