Hej!
Denna vecka har mina tankar kretsat en hel del kring det här med service och bemötande.
Dels så har jag själv ägnat en del tid åt att sammanställa en workshop kring ämnet och dels har jag stött på några personers olika upplevelser när det gäller just service och bemötande.
En av dem var Robert Dahlströms kåseri i Ystads Allehanda häromdagen. Han beskrev hur illa han blivit behandlad på Europas flygplatser och funderade på om det hade att göra med lågprisflyget.
Jag tänker då, vad är det som orsakar dålig service? Är det stress, egen missnöjdhet eller bara okunskap?
För om vi tänker efter så är det ju så att det inte bara är mottagaren som mår bra av att bli behandlad på ett trevligt sätt utan servicen ger ju också glädje till den som utövar den, eller? Så är det i alla fall för mig.
Visst känner man sig en aning rikare när man ser och hör från den man bemöter att de uppskattar det man gjort. Och det behöver ju inte vara så mycket eller så stort. Många gånger räcker det med ett vänligt leende. Någon sa:” Vi gör det vanliga men vi gör det ovanligt bra!” Det är det där lilla extra som gör susen.
Många människor i vårt samhälle lider av stress, att inte räcka till eller känner sig missnöjda med någon eller något. Denna känsla leder helt naturligt till ”kortare stubin” retlighet och avoghet (läs dåligt bemötande)
Visst, det är lätt att säga; ”tänk positivt” ”gaska upp dig” etc. Men jag tror ändå att om vi kan tänka lite som ovan; att den som kanske mår bäst av ett vänligt bemötande det är du själv, du som ger det vänliga leendet och de varma orden.
Det är också så lätt att falla i fällan: ”misstro föder misstro” dvs är någon dum mot dig är du dum tillbaka. Vänd på spiralen istället, det brukar få ett betydligt bättre resultat åtminstone brukar man själv känna sig bättre till mods. Inte alltid så lätt skall erkännas men försöka duger och träning ger färdighet som man brukar säga.
Idag läste jag i tidningen om hotell Maritim här i Simrishamn som blivit ”Kramcertifierade”, mmm kanske inte så dum idé.
Kram och härlig helg!
Cecilia