Storytelling, berätta varför

Berätta varför

Simon Sinek, Brittisk/Amerikansk författare och föreläsare, känd för sina Tedtalks med bl a ”Gyllene cirkeln” menar att folk inte köper vad du säljer utan de köper ”dig”, dina idéer och för att de gillar det du gillar. ”Folk köper inte vad, de köper varför”.

För att kunden skall kunna veta vad du står för och varför du gör det du gör så behöver du berätta.

Gyllene cirkeln

Det är här stoytelling kommer in. Berätta inte bara vad du gör utan berätta varför du gör det du gör. Låt oss säga att du driver ett stenugnsbageri på landsbygden. Du säljer stenugnsbakat bröd, men det är många som säljer stenugnsbakat bröd, det kan jag t o m köpa i min vanliga livsmedelsbutik. Varför skall jag då åka, kanske en bra bit, för att köpa just ditt bröd? Men om du berättar för mig varför du valt att göra det du gör och jag dessutom tycket att det är bra, jag inte bara sympatiserar med dina idéer, jag verkligen gillar dina idéer. Då kommer jag inte bara att ta omvägen om ditt bageri, jag är troligen  också betydligt mer benägen att betala ett högre pris för just ditt bröd.

Simon Sinek tar Apple som exempel. De säljer datorer, men det de marknadsför är varför, de vill göra skillnad, de vill hela tiden utveckla från status quo. Ett annat exempel som han tar är Martin Luther King som samlade tusentals människor med sitt ”I have a dream, I believe”.
Du kan se hans tedtalk här 

 

Vad är ditt varför?

Så varför gör du det du gör? Kanske du svarar pengar, men då ber jag dig att tänka lite djupare. Vad var anledningen att du bestämde dig för att göra just det du gör? Finns det något i det du gör som får ditt hjärta att bulta lite snabbare? Om du kan förmedla det till mig så blir du också betydligt mer intressant.

Våga vara dig själv

En annan viktig punkt som Simon tar upp är vikten av att våga vara den man är. Kopior är aldrig lika spännande som originalen eller hur?

Känn glädjen av att hjälpa

En villfarelse är att vi människor blir lyckligast av att få men all forskning visar på att vi faktiskt blir lyckligast av att ge. Om vi istället för att fokusera så mycket på att själva få, fokuserar på hur vi kan hjälpa andra så brukar dessutom miraklet hända att vi får tillbaka och då ofta desto mer. Kanske inte av samma person som du hjälpt utan från ett helt annat håll. Därför är det också viktigt att ge utan egenintresse.

Det här betyder naturligtvis inte att du inte skall ta betalt för ditt arbete. Men fokus bör inte vara på pengarna, fokus bör vara på det du gör för kunden. Eller för att citera en annan klok person, John Fraser-Robinson, som skrivit följande i sin bok Totalkvalitet i Marknadsföringen: ”Meningen med ett företag är inte att tjäna pengar. Meningen med ett företag är att tjäna kunden. Resultatet blir pengar”.

Vad är dina högre värden?

Så nu ber jag dig att fundera igen. Vad är dina högre värden i livet? Vad driver dig? Vad får ditt hjärta att slå lite extra? Om du kan hitta det och förmedla det så skall du se att livet både blir roligare och rikare.

Vad driver då mig?

Nu undrar du kanske vad som får igång mig och varför jag gör det jag gör? Jo, det skall jag berätta för dig:

Jag fullkomligt älskar att hjälpa människor som vill bli bättre på att kommunicera. Jag tror nämligen att vår värld bli ett snäpp trevligare att leva i om vi pratar med och intresserar oss för varandra.

Härlig helg!