Storytelling och dess förträfflighet har det pratats om en ganska lång tid nu. ”Alla vill använda storytelling”, men vad är det? Fortfarande får jag frågan och många känner sig förvirrade. Uttrycket används ju lite varstans och till så mycket. Så därför tänkte jag denna vecka ge mig på att reda ut begreppet, och samtidigt ge dig några tips.
Men vad är Storytelling?
Storytelling är precis som ordet säger, berättande. Men, som vi alla vet, så kan vi berätta på så många olika sätt. En bild säger mer än tusen ord, brukar det ju heta. En bild kan alltså vara storytelling, eftersom en bild berättar något till den som ser på bilden. Så har vi ju det skrivna ordet och det muntliga berättandet. Det som är gemensamt för att det skall bli storytelling är att vi som betraktare, läsare, lyssnare, skall uppleva något.
För att en bild skall kallas storytelling så behöver den förmedla en upplevelse till betraktaren. Likaså är det med det skrivna eller talade ordet.
Vad är det då inte?
För att verkligen förstå vad storytelling är så kan det vara bra att fundera på vad det inte är. En bild som är statisk, där det inte händer något skulle jag inte kalla för storytelling. En text som lägger fram fakta men inte ger mig ett händelseförlopp och när du talar endast ger mig fakta, påståenden eller uppmaningar. Det vill jag heller inte kalla för storytelling.
Berättelsen skall ge mottagaren en upplevelse
Du kan alltså använda både bild, text och talat ord och kalla det för storytelling. Det viktiga är att det ger mottagaren en upplevelse. Eller som en pojke sa:”jag får bilder i min hjärna”. Säkert har du någon gång sett en bild som på något sätt har tagit med dig på en inre resa eller givit dig en speciell känsla. Likaså när du läser en berättelse eller lyssnar på en berättare och berättelsen griper tag i dig, ger dig en speciell känsla eller inre bilder. Det är storytelling.
Därför är det så effektivt
”Alla vill höra en god berättelse”
Ja, vem vill inte gripas tag av en god berättelse? Det är en härlig känsla att få lov att träda in i fantasins värld. Det är också av den anledningen som storytelling har blivit så populärt. Till exempel inom marknadsföring så kan du med hjälp av en berättelse få din kund att redan innan hen har köpt din vara uppleva fördelarna med din produkt. Vill du argumentera för något så kan du med hjälp av storytelling få den du argumenterar inför att se och känna vitsen med varför hen skall hålla med.
3 tips
För dig som skulle vilja börja använda dig av storytelling, men kanske känner dig osäker så kommer här några enkla tips:
- Fråga dig själv om du kan berätta något som förtydligar det du vill säga
- ”samla på dig berättelser”. Fundera på händelser som händer och berätta om dem.
- Fråga dig i vilket syfte du skall använda berättelsen
Vill du få fler tips och hur du bygger en berättelse så kan du titta in på min YouTubekanal
Vill du lära mer så rekommenderar jag min onlinekurs eller är ni en grupp så kan jag komma till er med en kurs.
Lycka till!