God kommunikation ger fler affärer
Att kunna kommunicera så att inte bara mottagaren förstår utan också för att skapa bra relationer är viktigt. Är du dessutom småföretagare så kan det vara anledningen till överlevnad för företaget.
Om konkurrensfördelarna med god kommunikation beskriver målaren Christoffer Olsson i i senaste numret av tidningen Företagaren (från organisationen Företagarna).
Därför vill jag denna vecka dela med mig av mina (och en del Christoffers) bästa tips till dig som vill skapa god kommunikation.
3 tips för god kommunikation
1. Lyssna in mottagaren
”Nyckeln till kommunikation är att förstå att andra inte förstår detsamma som du förstår”. Vi människor är både lika och olika på samma gång och det är kanske det som gör det hela lite knepigt. Det är så lätt att tro att andra funkar och tar till sig budskap på samma sätt som du själv. Kom ihåg att vi kommunicerar olika. ”Oftast försöker jag bemöta kunder på samma sätt som de själva bemöter mig. Kunder med kort och tydlig kommunikation brukar vilja ha raka rör och inga krusiduller” – säger Christoffer, ”Då ställer jag bara de viktigaste frågorna och förklarar mitt upplägg. Personer som verkar vara osäkra på hur vårt yrke går till brukar jag vara extra tydlig mot” fortsätter Christoffer.
2. Visa intresse för mottagaren
Om första punkten handlar om våra olikheter så handlar denna om något som förenar de flesta människor. Att bli sedd och känna sig betydelsefull är något som i stort sett alla människor har ett behov av. Kan du visa din mottagare att du är genuint intresserad så har du betydligt större möjlighet att skapa en god relation.
Christoffer säger så här: ”Jag försöker hitta små detaljer som avslöjar något om kunden. Det kan vara vilka böcker eller tavlor som finns i hemmet, eller andra små detaljer som kan avslöja gemensamma intressen och skapa samtalsämnen”.
Märk att han säger gemensamma intressen. Om du börjar låtsas att du själv är intresserad av något som du inte har en aning om så kan du vara ute på hal is. Så välj något som du själv kan relatera till.
3. Visa att du bryr dig
Ofta behöver det inte vara stora saker som är avgörande. Ordspråket, det är de små detaljerna som gör det, gäller verkligen. En sådan enkel sak som ett sms som talar om att du blir en aning sen till mötet eller en notering om ett speciellt önskemål kan göra stor skillnad.
I mina exempel ovan har jag tagit kunden som exempel. Men detta gäller naturligtvis för alla möten där du vill skapa goda relationer. Är du företagare och har anställda så tänk på samma sätt när det gäller dem. God kommunikation sprider sig.
För dig som vill träna mer kring detta spännande ämne och dessutom bor eller verkar på Skånes landsbygd (färre än 3000 invånare) så håller jag kursen Kommunikation för småföretagare den 12 och 19 januari. Läs mer om kursen här
Härlig helg!