0703 - 73 88 05 info@ceciliagranquist.se

Att kommunicera med humor är ofta mycket effektivt men inte det lättaste. Humor är ju något mycket individuellt och kan så lätt bli fel. Samtidigt så kan humor både lätta upp en stämning, den kan avdramatisera och göra det du vill förmedla mer tillgängligt. att kommunicera med humor

Här får du 3 tips på hur du kan tänka när du vill använda dig av humor i din kommunikation

3 tips för att kommunicera med humor

  1. Lyssna in
    Eftersom humor är så individuellt är det viktigt att du är lyhörd för den/de du talar till. I presentationsteknik brukar jag tala om den viktiga VEM-frågan. Att veta vem du talar till, dennes intressen och helt enkelt vad den går igång  på, är viktigt. Om du är riktigt lyhörd kan du också, under samtalets gång, känna av vad som kan passa och vilken form av humor du kan använda dig av.
  2. Bjud på dig själv.
    Att själv bjuda på sig och våga visa sina brister brukar många gånger ge förlösande skratt. Vågar du bjuda på dig själv  så brukar också publiken slappna av och i sin tur bjuda tillbaka.
  3. Var dig själv
    Även om det är viktigt att anpassa sin humor efter publiken så skall du inte göra om dig. Då blir det lätt konstlat och tillgjort. Och visserligen bör du heller inte ha så roligt åt dina egna skämt att du själv skrattar (alltför mycket i alla fall). Men det är viktigt att du känner dig bekväm och tycker det är roligt, då tycker också din publik att det är roligt.

Hur ser du på kommunikation och humor? Brukar du använda dig av det? När och hur? Berätta gärna med en kommentar 😊