Kommunikation och information till vem?

– Va! Vad är det hon säger?!! Vad är det för kommunikation och information? Vilket skräckscenario! Har coronakrisen gått så långt så att vi kommer att få brist på både mat och vatten?!

Jag försökte andas några lugnande andetag och lyssnade igen i nästa nyhetssändning. Nu förstod jag att detta var ett scenario som skulle kunna hända. Men vad händer med oss tittare när vi hör detta? Vi befinner oss mitt uppe i en samhällskris som ingen av oss tidigare upplevt. Många av oss är mycket, mycket rädda och lider redan av svår ångest. Att då få höra att vi dessutom kommer att få lida av mat och vattenbrist!  Det behöver man inte ha djupare psykologiska kunskaper för att förstå att den informationen kan ge allt värre följder. För bara ett tag sedan började folk hamstra toalettpapper, mjöl och andra basvaror. Precis som om allt detta plötsligt skulle försvinna. Vad kommer att hända nu?

När vi människor är rädda så tar vi märkliga beslut. Vi slutar tänka rationellt och beter oss som om domedagen var kommen. Vad blir följden? Jo, ännu mer elände.

Kommunikation och information till vem

Informationen om eventuell vatten och matbrist kom från MSB, myndigheten för säkerhet och beredskap. Denna myndighets uppgift är att ta fram scenarior som kan hända. men den informationen är till dem som kan göra något för att förhindra att det händer. Det vill säga andra myndigheter, inte oss vanligt folk. Informationen är viktig till dem som kan se till att förhindra att det händer. Orsaken till bristen på vatten och mat skulle vara bristen på chaufförer. Okey, då är informationen viktig för dem som kan se till att vi har tillgång till chaufförer. Kanske man kan ge en snabb omskolning av taxichaufförer som står utan jobb? En annan orsak skulle kunna vara bristen på kemikalier som renar vattnet. Vem behöver den informationen? Jo kanske forskare som kan se till att dessa kemikalier framställs på närmare håll.
Vi, gemene man, kan inte göra något för att förhindra att det eventuellt blir brist på vatten och mat. Det skulle i så fall vara att sluta duscha och allmänt spara på dricksvattnet, men så var inte fallet nu, fick vi senare veta. Men vi har en överlevnadsinstinkt som är mycket stark. Kan jag inte förhindra så försöker jag göra något för att skydda mig och mina kära. Det är just därför folk har börjat hamstra, i tron att kunna skydda.

Därför är det så viktigt att veta VEM du talar till och varför.

Kan leda till haveri

Cissi Elvin, chefredaktör för tidningen Chef, beskrev nyhetssändningen som ”Ett haveri i direktsändning”. Det var oförlåtligt klantigt av MSB, vars uppgift är att ta oss igenom svåra kriser, att skapa panik runt något så grundläggande som tillgång på mat och vatten, skriver hon.

Vad kan vi lära av detta?

Jag skriver inte detta inlägg endast för att jag tycker att Maria Bergstrand och MSB har betett sig klantigt, utan för att det här också är ett mycket beskrivande exempel hur viktigt det är att alltid tänka på VEM och VARFÖR du säger VAD till någon. Har du tidigare läst mina blogginlägg eller gått någon av mina kurser så vet du att jag gärna talar om de tre viktiga V-frågorna. 

Så hoppas jag att du har det så bra du kan. Och kom ihåg att njuta av alla guldkorn som ändå finns runt omkring oss. Idag vaknade jag till vacker fågelsång och en varm solstråle som kittlade mina ögon. Allt är inte nattsvart för att coronan härjar.