När vi talar om kommunikation så är det troligen inte tystnad vi tänker på i första hand. Men tystnad i kommunikationen kan bli avgörande för hur ditt budskap tas emot. Att just våga vara tyst en stund, är en viktig del i kommunikationen. Tystnaden gör att din mottagare hinner ta emot. Och som min företagarkollega, Ingalill, brukar säga, centrifugera och marinera budskapet. Kommunikation börjar alltid hos dig själv men det är hos mottagaren som den får sin betydelse. Det betyder att mottagaren behöver få en chans att verkligen ta emot och hinna fundera på det du har sagt.
Tystnad och kundservice
I onsdags hade jag nöjet att få föreläsa för ett gäng företagartjejer, Aurora i Lund. Föreläsningen hette: Kommunikation – Kroppsspråk – Kundservice, få kunden dit du vill. När jag kom in på delen om kundservice berättade jag om, då jag en gång som fattig kulturarbetare köpte en egentligen alldeles för dyr kappa samtidigt som jag tror att jag aldrig varit mer nöjd med ett köp som just det köpet.
I korthet så handlade berättelsen om hur jag gick omkring och ”fönstershoppade” i Stockholm i väntan på tåget hem. Men så i en affär stannade jag till lite extra och tittade på en kappa. En expedit såg mig, gick varsamt fram och frågade om jag ville prova kappan, jag tvekade men expediten log och tog mig fram till en spegel. Hon hjälpte mig på med kappan och medan jag stod där och beundrade min spegelbild gick hon efter en scarf som hon proffsigt hängde över mina axlar. Under tiden sa hon inte så mycket mer än några berömmande ord hur fin jag blev. Och nu följde en ännu längre tystnad, hon lät mig beundra mig själv för antagligen visste hon också att mitt räkneverk hade satt igång. Det hela slutade med att jag inte bara köpte kappan utan även den matchande scarfen.
Efter att jag berättat så sa en av deltagarna: ”Jaa, tänk om man kunde få sina säljare att hålla lite tyst ibland”. Och visst är det så att som konsument så behöver jag begrunda dina säljargument, jag behöver räkna om och hur jag har råd med investeringen. Hade jag inte fått den lilla stunden där framför spegeln så hade det troligen inte blivit någon affär.
Någon kanske tänker, att detta är väl inte kundvård. Jo, menar jag, dels visade expediten mig respekt och hon lät mig få fundera i lugn och ro.Hon gav mig bara små puffar i rätt riktning så att säga.
Tystnad en viktig del i kommunikation
Mitt exempel ovan handlar om försäljning. Vare sig det handlar om att sälja, presentera eller tvåvägskommunikation så är tystnad när du talar viktigt. Att låta publiken i lugn och ro få reflektera över det du sagt, få räkna och kalkylera. Men tystnaden är även bra för dig som talare. Du hinner andas. Du hinner ta in dina mottagare och få information hur du kan fortsätta.
Så var aldrig rädd för tystnaden, den är en av dina bästa och viktigaste verktyg.
Vill du få fler tips på hur du kan använda tystnad i din kommunikation så kan du läsa mer i tidigare blogginlägg.