I mina tidigare blogginlägg har jag skrivit om vilka olika sätt du kan använda dig av storytelling. Jag fortsätter på detta tema allt för att visa vilket kraftfull verktyg storytelling är.

Varför storytelling?

Den största anledningen tror jag är just för att berättandet är så ursprungligt mänskligt. Människan har berättat sedan urminnes tider. Ja, långt innan vi utvecklade skriftspråket.

Det är alltså något djup inrotat i den mänskliga varelsen. Vi är helt enkelt ”programmerade” till att berätta och att lyssna på berättelser och vi gillar det.

Storytelling och kommunikation

När vi tar emot ett budskap gör vi det med våra sinnen: syn, hörsel, känsel, lukt och smak. En berättelse har förmågan att trigga igång alla dessa sinnen. 

  • Du ser björnen framför dig, du hör honom brumma och du kan nästan känna hans mjuka päls eller är det kanske de vassa tänderna? Möjligen kan du också förnimma lukten  och om du inte kan smaka så vet du säkert hur blåbären  smakar som han glufsar i sig och kan förnimma den smaken i munnen. 

Allt detta gör du i din fantasi, i din föreställningsvärld. Men det kräver att du har någon form av minne som du kan relatera till det du hör berättas. 

Därför är det viktigt att om du vill åstadkomma resultat av din berättelse, att dina åhörare på något sätt kan identifiera sig med berättelsen.

Storytelling och identifikation

När din åhörare identifierar sig med det som händer i din berättelse, det är då berättelsen får sin styrka.  Det fantastiska är att det behöver inte vara exakt igenkänning. Jag behöver inte ha sett en björn ute i verkliga skogen för att förstå. Men jag behöver ha någon kunskap, jag behöver veta något om björnar så att jag kan föreställa mig en björn.

Vi människor är fantastiskt duktiga på att kunna föreställa oss saker, ja t o m det som kan verkar overkligt.

Storytelling och känslor

Alla människor har mer eller mindre på något sätt upplevt de flesta känslor som; glädje, sorg, ilska, rädsla. I berättelsen kan du utrycka känslor och du kan också förmedla känslor. Känslorna är universella och finns hos oss alla.  Med dina känslor förstärker du berättelsen. Det är också därför så värdefullt att kunna leva sig in i sin berättelse som berättare.

Storytelling och spegelneuroner

Det här tog jag upp i förra veckans blogg. Då jag beskrev hur storytelling bygger broar mellan oss människor. Det är också här känslorna kommer in och är så viktiga. Du kan beskriva känslor men om du dessutom tillåter dig att leva dig in i känslan när du berättar så påverkar du din mottagare ytterligare.

Sälj med storytelling

För ett par veckor sedan lovade jag göra en film om hur du kan använda storytelling i säljsammanhang.

Här är den nu:


Berätta gärna i kommentarsfältet hur du använder storytelling och i vilken nytta.

Härlig helg!

Cecilia Granquist AB